فصل جدید روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در پیش است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اراده مقام های ایران و اقلیم کردستان عراق برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری مشترک، گفت: فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف آغاز می شود.

ایرنا به نقل از استانداری آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در جلسه تخصصی بررسی موانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق که در شهر اربیل برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته در سفر اخیر استاندار اربیل به ارومیه، مسائل و مشکلات موجود در مرزهای مشترک میان اقلیم کردستان و آذربایجان غربی به صورت ماهانه توسط فرمانداران پیرانشهر و چومان عراق مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: همچنین مقرر شد معاونان امور اقتصادی استانداران آذربایجان غربی و اربیل، ضمن نظارت بر روند جلسات و تصمیمات فرمانداران پیرانشهر و چومان، پیگیر رفع موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو طرف باشند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر توسعه مناسبات میان ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: جلوگیری از حمل یکسره کالا توسط کامیون های ایرانی به اقلیم کردستان از مشکلاتی است که انتظار می رود با اراده دو طرف رفع شده و جابجایی بار باعث آسیب به کالاهای صادراتی نشود.

شهریاری اضافه کرد: بر اساس توافق های صورت گرفته مقرر شده کامیون هایی مشخص شوند که بتوانند کالا را از مبدا تا مقصد بصورت یکسره حمل کنند؛ انتظار داریم با تلاش طرفین این توافق هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی در رابطه با بازرسی کالاها در مرز توسط ماموران اقلیم کردستان عراق گفت: بازرسی ها باید طوری انجام گیرد که به کالاها آسیبی وارد نشود.

شهریاری به مشکلات گمرکی نیز اشاره کرد و گفت: اقلیم کردستان عراق در برخی از پیمان ها و پروتکل های گمرکی عضویت ندارد که این مساله مشکل ساز شده و انتظار داریم برای رفع آن اقدام لازم از سوی مسئولان اقلیم کردستان صورت گیرد.

وی به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای تامین امکانات زیرساختی در بازارچه ها و پایانه های مرزی آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: طی چند ماه گذشته امکانات زیربنایی خوبی در پایانه مرزی تمرچین ایجاد شده که   می تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف موثر باشد.

استاندار آذربایجان غربی در رابطه با طرح ساماندهی کولبری نیز گفت: از سوی دولت ایران تصمیم های خوبی برای ساماندهی کولبری اتخاذ شده که بر آن اساس برای این قشر کارت های الکترونیکی صادر می شود و مردم منطقه بر اساس سازوکار مشخص می‌توانند از طریق بازارچه های مرزی و تحت نظارت اقدام به ورود کالا و امرار معاش کنند.

شهریاری همچنین از مسئولان اقلیم کردستان عراق خواست در رابطه با افزایش تعرفه صادرات برخی از کالاهای ایرانی به اقلیم تجدید نظر کنند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران از طریق سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق دارای مرزهای زمینی است.

همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق صبح روز چهارشنبه در اربیل به مدت دو روز آغاز بکار کرد؛ هیات ایرانی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و همراهی استانداران آذربایجان غربی و تهران و فرمانداران شهرستان های اشنویه، پیرانشهر و سردشت در این همایش حضور یافته است.

Sorry - Comments are closed