مرزهای ایران با عراق ظرفیت بالایی برای صادرات دارند

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مرزهای جمهوری اسلامی ایران با عراق از جمله دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان در قصرشیرین، امکانات و ظرفیت های بسیار بالایی برای صادرات دارند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، غلامرضا انصاری روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات مرزهای پرویزخان و خسروی که در محل پایانه مرزی پرویزخان قصرشیرین برگزار شد ، افزود: سرمایه گذاری ها و هزینه های بسیار زیادی برای ایجاد امکانات در مرزهای کشورمان با عراق صورت گرفت و باید وضعیت صادرات بهتر از وضع موجود باشد.

وی اظهار کرد: همچنین وضعیت ساکنان و مرزنشینان استان های مرزی باید به مراتب بهتر از وضع موجود باشد و نباید شاهد حجم بالای بیکاران در این مناطق باشیم.

وی با بیان اینکه باید دنبال تعادل سازی دو طرفه بین کشورمان با عراق باشیم و بتوانیم روابط اقتصادی را بین دو طرف افزایش دهیم ، اظهار داشت: در سیاست خارجی ، هیچ کشوری برای ما مهمتر از عراق نیست زیرا در شرایط سخت تحریم ها ، کشورهای همسایه بهترین طرف تجاری ما بوده اند.

وی اضافه کرد: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی به دنبال رابطه قوی تجاری و تقویت موافقت نامه های ترانزیتی و توسعه مبادلات مرزی بین دو طرف ایران و عراق باشیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: یکی از بهترین اقدام هایی که می توانیم پاسخ بی ادبی های ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را بدهیم ، تجارت بیشتر با عراق است و مرزهای پرویزخان و خسروی از این ظرفیت برخوردارند.

انصاری ، با بیان اینکه تجارت ما با عراق باید بر مبنای قوانین تجاری باشد ، بر لزوم ایجاد برنامه های متنوع به منظور ایجاد شرایط بهتر و ورود بخش خصوصی برای بالا بردن خدمات در مرز و ایجاد اشتغال و توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: مرزهای غرب ایران برای توسعه صادرات با عراق بسیار مهم است و همسایه های کشور برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

وی هدف از این سفر را جمع بندی مشکلات ، دیدگاه های مسئولان و بازدید میدانی از فرصت ها و ظرفیت ها موجود در مرزها به منظور توسعه بیشتر تجارت ، صادرات و مبادلات مرزی بیان کرد.

** بازارچه های مرزی شیخ صالح و تیله کوه آماده بهره برداری است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه نیز گفت: بازارچه های شیخ صالح و تیله کوه آماده بهره برداری است و زیرساخت های موجود نیز برای آغاز فعالیت در این مرزها وجود دارد ولی مشکل بازگشایی از سوی طرف عراقی است.
ابراهیم الهی تبار افزود: دستگاه های متولی باید مشکلات موجود در دستورالعمل های صادراتی را در کارگروه ویژه مرز در استان کرمانشاه مطرح کنند تا برای رفع آن راهکار اساسی و اصولی اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون بازارچه شوشمی فعال است و فعالیت های مرزی و صادرات در این مرز انجام می شود.

** تلاش برای بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال

فرماندار قصرشیرین نیز در سخنانی گفت: مرز خسروی با برخورداری از بزرگترین پایانه بین المللی زمینی در خاورمیانه ، نزدیکترین مسیر ارتباطی را با بغداد پایتخت عراق دارد و از این رو همه تلاش ما باید بازگشایی این مرز برای اربعین امسال به روی زائران عتبات عالیات باشد.

فرامرز اکبری افزود: خواست اصلی مردم شهرستان مرزی قصرشیرین بازگشایی مرز خسروی به روی زائران عتبات عالیات است که با این مهم ، روح معنوی در این منطقه جاری می شود.

وی اظهار کرد: توسعه ظرفیت های تجاری در مرز با توجه به امکانات مطلوب و زیرساخت های بسیار خوب نیز از دیگر اولویت های این منطقه است که با ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ، این مهم نیز عملیاتی خواهد شد.

فرماندار قصرشیرین در ادامه خواستار ایجاد نشست های مشترک بین ایران و عراق برای حل مشکلات، تقویت رایزن های اقتصادی و سرکنسول های ایران در عراق ، استقرار قرنطینه نباتی عراق در مرز رسمی پرویزخان و سایر مرزها به منظور جلوگیری از بازگشت کالاها و ایجاد بارانداز نفت برای سرمایه گذاری شد.

حمل یکسره کالاهای فاسد شدنی به منظور حفظ کیفیت کالاهای صادراتی ، نداشتن سامانه بانکی در عراق ، لزوم اختصاص بودجه برای طرح جامع ، صدور خدمات فنی و مهندسی برای توسعه تجارت با عراق از دیگر مواردی بود که اکبری به آن ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 50 درصد از صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز پرویزخان در قصرشیرین انجام می شود ، ادامه داد: مرزهای پرویزخان و خسروی ظرفیت توسعه صادرات را دارند که باید برای تقویت آن تلاش کرد و لازمه تحقق این مهم علاوه بر افزایش کیفیت کالاهای صادراتی ، شناسایی ذائقه طرف عراقی است.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه کشورمان در راس هیاتی امروز در سفر به قصرشیرین از مرزهای خسروی و پرویزخان بازدید کرد.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

روزانه 800 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین 500 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت ، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.

Sorry - Comments are closed