فعالیت بازارچه مرزی «شیخ صله» از سر گرفته می شود

«مرتضی عبادی» سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، از توافق با عراق برای از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی «شیخ صله» در «ثلاث باباجانی» کرمانشاه خبر داد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، عبادی گفت: در پی رایزنی های نمایندگی ایران و حمایت و پیگیری استاندار و فرمانده پلیس مرزی استان سلیمانیه، موافقت اولیه بغداد برای ادامه فعالیت بازارچه مرزی شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی از استان کرمانشاه حاصل شد.

وی افزود: با توجه به موافقت بغداد، انتظار می رود در آینده نزدیک موافقت رسمی بغداد به پلیس مرزی و دوایر ذیصلاح استان سلیمانیه ابلاغ و نشاط اقتصادی به این منطقه باز گردد.

عبادی خاطرنشان کرد؛ بازارچه شیخ صله دارای دوایر مختلف کنترل کیفیت، استاندارد و دفاتر نظارتی و کنترلی کالاست و این امر موجب گزارش مثبت هیات اعزامی دولت مرکزی عراق مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت بازارچه به نخست وزیر جمهوری این کشور شد.

وی اضافه کرد: بازارچه شیخ صله از مراکز مهم مبادلات مرزی است که در ایجاد اشتغال و توسعه مناطق مرزی ایران و عراق تاثیر بسزایی دارد. لذا رایزنی برای بازگشایی این مرز که بطور یکطرفه از سوی عراق مسدود شد، از اولویت های نمایندگی های ایران در سلیمانیه و اربیل است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل اظهار داشت: به دلیل اهمیت مبادلات مرزی در زندگی مرزنشینان و تجارت بیش از 270 میلیون دلاری سال گذشته در این مرز، نگرانی های جمهوری اسلامی ایران در توقف فعالیت بازارچه در نشستی جداگانه با «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و همچنین «محمدشیاع السودانی» وزیر صنعت جمهوری عراق مطرح شد.

سه ورودی مرز رسمی و پنج ورودی مرز غیررسمی در کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که مقامات کرد عراقی با کمک نمایندگی های ایران در منطقه برای تقویت مبادلات مرزی در تلاش برای به رسمیت شناختن دروازه های غیررسمی و رسمی شدن آنها هستند.

در پی برگزاری همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در اربیل در اردیبهشت ماه امسال، طرف های عراقی و ایرانی بر ضرروت توسعه روابط اقتصادی و برطرف کردن موانع موجود بر سر راه تجارت بین ایران و عراق تاکید کردند و به همین منظور کمیته مشترکی تشکیل دادند.

Sorry - Comments are closed