رایزنی برای بازگشایی «بازارچه مرزی سیف» سقز

استاندار کردستان گفت: از طریق کنسولگری ایران در عراق برای موافقت با بازگشایی مجدد “بازارچه مرزی سیف سقز” در حال رایزنی هستیم.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهمن مرادنیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه­های غیر رسمی چه تأثیری در وضعیت زندگی مرزنشینان دارد، اظهار داشت: با توجه به مشکلات گذشته مرزداران استان کردستان، خوشبختانه اتفاقات و تغییرات بسیار اساسی در این راستا صورت گرفته است.

وی گفت: براساس مصوبه هیئت دولت، تخفیف سود بازرگانی حاصل از مبادلات کالا برای هر مرزنشین هفت میلیون ریال و هر خانوار تا سقف چهار نفر دو میلیون و 800 هزار تومان در ماه در نظر گرفته شده است.

استاندار کردستان به مصوبه ممنوعیت واردات پوشاک و کالاهایی که نمایندگی‌های مجاز با آن روبه‌رو هستند، اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر به‌صورت موقت، این موضوع متوقف و مقرر شده که مدت 3 ماه بازنگری و تجدید نظر در این راستا صورت بگیرد و در این 3 ماه هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به مطالبه اقشار مختلف مردم برای بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، بیان کرد: بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز را باهدف رونق کسب و کار، باجدیت پیگیری کرده‌ام.

مرادنیا افزود: متأسفانه مدتی است که اقلیم کردستان عراق با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، مخالف و اجازه فعالیت و کسب و کار را نمی‌دهند اما از طریق کنسولگری ایران در عراق برای موافقت با بازگشایی مجدد بازارچه در حال رایزنی هستیم.

وی اظهار کرد: تحلیل طرف مقابل مقرون به صرفه‌نبودن این بازارچه از نظر اقتصادی است که تجار حاضر نیستند، کالاهای خود را در بازراچه‌های ایران صادر یا وارد کنند.

استاندار کردستان خاطر نشان کرد: در صورت موافقت با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، حدود 5 تا 6 میلیارد تومان اعتبار برای آماده‌سازی زیرساخت‌های این بازارچه در نظر گرفته شده است.

Sorry - Comments are closed