بازار عراق سکویی برای ورود به بازار جهان عرب است

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با اشاره به رقابتی بودن بازار عراق گفت: از بازار این کشور همسایه باید به عنوان سکویی برای ورود به بازارهای جهان عرب استفاده کنیم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسن دانایی فرد عصر یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در استانداری خوزستان با اشاره به لزوم توسعه سرمایه گذاری مشترک با عراق اظهار داشت: اکنون دوره سرمایه گذاری و تولید مشترک فرا رسیده است و از طریق سرمایه گذاری و تولید مشترک می توانیم وارد فضاهای دیگر شویم لذا باید این ظرفیت را در تجارت با عراق ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان این که عراق روزانه چهار میلیون بشکه نفت صادر می کند افزود: عراق کشور فقیری نیست بلکه جامعه ای برخوردار و مصرفی دارد و ما باید از این فضا بهره برداری مناسب کنیم .

وی تاکید کرد: استان خوزستان نباید فقط یک گذرگاه باشد و تاجران ما باید با نگاهی تجاری و تخصصی به این حوزه نگاه کنند نه اینکه تنها به دنبال صادرات جزیی باشند .

دانایی فرد یادآور شد: حجم قابل توجهی صادرات به عراق داریم اما این میزان از صادرات با استحقاق و ظرفیتی که می توانیم در عراق ایجاد کنیم متناسب نیست.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه بیان کرد: صادرات ما به عراق با عمق فرهنگی، مرز مشترک وسیع با عراق و سرمایه گذاری ها و ارتباطات فرهنگی ما با این کشور متناسب نیست.

وی با اشاره به کاهش میزان صادرات از پایانه مرزی شلمچه بیان کرد: باید این مساله را آسیب شناسی کنیم چرا که شلمچه در سه ماهه اول سال گذشته 197میلیون دلار صادرات داشته  اما در سه ماهه اول امسال 87 میلیون دلار صادرات داشته است.

دانایی فرد ادامه داد: امروزه دیگر نمی توانیم با نگاه گذشته روابط تجاری را ادامه دهیم بلکه باید خودمان را برای بازار رقابتی که هیچ محدودیتی از نظر سیاسی و از نظر مالی برای ارتباط با دنیا ندارد آماده کنیم.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییر نگرش در نوع روابط تجاری هستیم گفت: انتظار داریم اتاق مشترک بازرگانی بحث داوری را نیز به طور جدی دنبال کند.

به گزارش ایرنا، مشاور معاون اول رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه صبح امروز با هدف بررسی 2 بازارچه مرزی شلمچه و جذابه به خوزستان سفر کرد.

 

Sorry - Comments are closed