منطقه اقتصادی بانه دسترسی به بازار عراق را افزایش می دهد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه با توجه به نزدیکی با مرز سیرانبند، یکی از بهترین راهکارهای ارتقای معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی منطقه و دسترسی به بازار عراق است.

«منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به منظور جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شوند. منطقه ویژه اقتصادی بانه با 85 هکتار مساحت در 5 کیلومتری بازارچه سیرانبند بانه واقع شده است.»

به نقل از خبرگزاری ایرنا، صادق نجفی روز چهارشنبه در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه با بیان اینکه این منطقه به شرطی که با هدف و برنامه اجرا شود در توسعه کردستان تاثیر می گذارد، یادآور شد: در این منطقه می توان واحدهایی را مستقر کرد که با توسعه صادرات و ارزش افزوده، اشتغال ایجاد کنند.

وی افزود: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه شامل آماده سازی و ایجاد زیرساخت ها در 35 هکتار زمین برای ایجاد کارگاه های تولیدی و خدماتی آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از بهره برداری فاز اول، کارهای عمرانی و زیرساختی فازهای بعدی هم بدون وقفه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به توپوگرافی منطقه اظهار داشت: این منطقه قابلیت اجرای طرح های گردشگری را دارد و ایجاد و اجرای چنین طرح هایی باعث رونق صنعت در منطقه هم می شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی بانه سرمایه گذاران بومی در اولویت هستند تا بتوانند از مزیت های منطقه در راستای تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده کنند.

نجفی اضافه کرد: دولت در اجرای این طرح بدنبال درآمدزایی نیست بلکه هدف دولت آماده کردن  زیرساخت های مناسب برای سرمایه گذاری است ضمن اینکه تعیین قیمت زمین در این منطقه در اختیار استان است و می توانند با اقساط دراز مدت به متقاضیان واگذار کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سرمایه گذارانی که در این منطقه حضور یافته و در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند از تسهیلات مناطق محروم مرزی و تبصره 18 برخوردار می شوند.

به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی بانه همزمان با منطقه ویژه اقتصادی مریوان در سال 87 در دولت به تصویب رسید که با پیگیرهای انجام شده در سال 92 ایجاد آن نهایی شد.

برای ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی بانه حفاری مخزن 500 متر معکبی برای تامین آب و خط انتقال شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی به طول 22 کیلومتر انجام شده و همچنین بخشی از دیوار کشی منطقه هم در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران روز  سه شنبه به منظور بازدید از شهرک های صنعتی و طرح های در حال ساخت استان کردستان، شرکت در دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های استان و حضور در نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولت به سنندج سفر کرده است.

نجفی و هیات همراه امروز به بانه سفر و از شهرک صنعتی و همچنین منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان بازدید کردند.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

Sorry - Comments are closed