ظرفیت صادرات ایران به عراق دو برابر میزان کنونی

سفیر ایران در عراق: هم اکنون صادرات ما به عراق شش و نیم میلیارد دلار در سال است در حالی که با ظرفیت های موجود این میزان تا 13 میلیارد دلار در دو سال آینده قابل افزایش است.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ایرج مسجدی در نشست چشم انداز روابط اقتصادی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران افزود: علاوه بر صادرات غیرنفتی شش و نیم میلیارد دلاری به عراق، سالانه یک میلیارد و 400 میلیون دلار برق و گاز به عراق می فروشیم که دوهزار مگاوات برق با سه نیروگاه مباشر ایرانی در عراق تولید می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون 49 شرکت ایرانی هشت میلیارد دلار طرح صادرات خدمات فنی و مهندسی در عراق در دست اجرا دارند که این میزان به ویژه با توجه به نیازمندیهای عراق در حوزه انرژی ، پل، جاده، سد و احداث مجتمع های مسکونی قابل افزایش است.

مسجدی گفت: طرح انتقال گاز از خرمشهر به بصره که تقریبا نهایی و آزمایشهای مقدماتی آن انجام شده است می تواند عراق را به مهمترین مقصد صادرات گاز ایران تبدیل کند طوری که فقط همین طرح انتقال گاز خرمشهر به بصره می تواند روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز ایران را به عراق صادر کند.

وی افزود: عراق صد میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری در قالب هزار و 200 طرح به دنیا عرضه کرده است که شرکت ها و فعالان اقتصادی ایران بویژه شرکت های خدمات فنی و مهندسی می توانند حداقل به 15 میلیارد دلار از این طرح ها برای اجرا وارد شوند.

سفیر ایران در عراق گفت: بخش خصوصی ایران می تواند بخش قدرتمند اقتصادی ما در عراق باشد و سفارت ایران در عراق هم برای نیل به این هدف در خدمت فعالان اقتصادی خواهد بود البته باید بدانیم که رقابت در بازار عراق سخت است از این رو نباید خسته شویم و میدان را به رقبای چینی ، ترک و اروپایی واگذار کنیم.

مسجدی افزود: مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق آنچنان ریشه دار و قدرتمند است که چینی ها در مرحله دوم بعد از ایران در بازار عراق حضور دارند.

وی اضافه کرد: عراق با 34 میلیون نفر جمعیت و بازار بزرگی که در همسایگی ایران دارد بهترین فرصت برای اقتصاد ، تجارت و بخش خصوصی ایران است به این شرط که بتوانیم برنامه ریزی و تلاش کنیم.

مسجدی گفت: شاید برخیها از جانب تحریم های امریکایی ها نگرانی هایی داشته باشند اما باید بگویم در موضوع روابط با عراق اینگونه تحریم ها کوچکترین تاثیری نخواهد داشت ما در مراودات تجاری با عراق فقط مشکل بانکی داشتیم که به برجام و قبل و بعد آن ارتباطی ندارد اگرچه تلاش هایی برای رفع آن صورت گرفته است.

سفیر ایران در عراق همچنین در پایان سخنان خود، دغدغه ها و مشکلات فعالان اقتصادی ایران در عراق را شنید و راهکارهای حل مشکلات را ارائه کرد.

افزایش 25 درصدی صادرات کالاها و محصولات ایرانی به عراق

دبیر­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از افزایش 25 درصدی صادرات کالاها، محصولات و خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق در چهارماهه نخست امسال خبر داد.

سید حمید حسینی نیز در همین نشست افزود: در چهارماهه نخست امسال دو میلیارد و 584 میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم که در مقایسه با صادرات دو میلیارد و 54 میلیون دلاری مدت مشابه سال قبل نشان می دهد در چهار ماهه نخست امسال صادرات ما به عراق بیش از 500 میلیون دلار افزایش داشته است در حالی که در این مدت تعطیلات زیاد در ایران و نیز مشکلاتی از جمله حمل کالا به عراق داشتیم.

وی اضافه کرد: آغاز فرآیند بازسازی در عراق از جمله در شهر کرکوک موجب شده صادرات ایران از مرزهای غربی به عراق افزایش یابد.

دبیر­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه دیگر زمان تجارت انفرادی ، شخصی و واسطه ای به عراق به پایان رسیده است گفت: بنا داریم با راه اندازی شرکت مدیریت صادرات، فرآیند صادرات به عراق ساماندهی شود و به این ترتیب شرکت هایی که نمی توانند به طور مستقیم در عراق حضور داشته و یا دفتر داشته باشند می توانند سهامدار شرکت مدیریت خدمات صادرات شوند و این شرکت کار صادرات شرکت های خرد و کوچک را در عراق تسهیل کند، در این باره مرکز خدمات تجاری ایران در بصره هفته آینده به صورت مقدماتی بهره بردرای می شود که در آن سوئیت هایی برای دفاتر تجاری و محل اقامت فعالان اقتصادی ایرانی پیش بینی شده است.

حسینی افزود: همچنین کنسرسیوم شرکت های فنی و مهندسی ایران به زودی ایجاد می شود تا شرکت های فعال در زنجیره صنعت ساختمان و شرکت های فنی و مهندسی به صورت هم افزا در عراق فعالیت کنند زیرا اجرای طرح های پیمانکاری دیگر در عراق وجود ندارد و شرکت ها باید به صورت سرمایه گذاری در این بازار حضور یابند.

وی گفت: دولت عراق قصد دارد ساخت 500 هزار خانه را جدا از خانه هایی که مردم عراق می سازند به صورت مناقصه واگذار کند که برنامه داریم در این طرح نیز حضور داشته باشیم.

دبیر­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از دولت و به ویژه سفیر ایران در عراق خواست موضوع حذف روادید میان ایران و عراق و یا صدور روادید بلندمدت تجاری را در دستور کار قرار دهند تا فعالان اقتصادی با دغدغه کمتری در بازار عراق حضور یابند.

Sorry - Comments are closed