510 میلیون دلار کالا از گمرک های کردستان صادر شد

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: امسال (5 ماه منتهی به مرداد) در مجموع 510 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش دلاری 37 درصد رشد داشت.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بختیار رحمانی پور روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: امسال همچنین 780 هزار تن کالا از گمرک های استان صادر شد که 60 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 96 است.

وی با بیان اینکه روزانه سه میلیون و 200 هزار دلار کالا از مرزهای کردستان صادر می شود، افزود: گمرک باشماق مریوان امسال از بین 107 گمرک فعال کشور در رتبه بیستم قرار گرفت ضمن اینکه گمرک های سنندج و سیرانبند بانه نیز به ترتیب رتبه های 40 و 35 را بدست آوردند.

مدیرکل گمرکات کردستان تاکید کرد: در بخش واردات نیز از ابتدای امسال تا پایان مرداد، 19 میلیون دلار کالا با چهار هزار تن وزن از مرزهای استان وارد شد که از لحاظ وزنی و ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب 80 و 35 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این کاهش ناشی از تغییرات مقررات واردات و تغییرات نرخ ارز بود، یادآور شد: عمده این واردات شامل ضایعات پلاستیک، ماشین آلات خط تولید و سوخت های معدنی بوده است.

رحمانی پور میزان ترانزیت خارجی مبدا در گمرک باشماق را در این مدت 476 هزار تن کالا به ارزش 177 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم از لحاظ وزنی 101 درصد و از نظر ارزش دلاری 54 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان افزود: در بخش ترانزیت خارجی مقصد نیز 413 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 830 میلیون دلار کالا از مرزهای استان جابجا شد که از لحاظ وزنی هفت درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری نسبت به سال گذشته سه درصد رشد داشت.

وی اظهار داشت: در مجموع 2 میلیارد دلار کالا در پنج ماه گذشته از سال 97 در گمرک های استان ترانزیت شد که از لحاظ وزنی 36 درصد و از نظر ارزش دلاری هشت درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور به تردد مسافران از مرز رسمی باشماق از ابتدای امسال تا آخر مرداد اشاره کرد و یادآور شد: در این مدت، 141 هزار و 330 مسافر ورودی و 135 هزار و 299 مسافر خروجی از طریق این مرز تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، آمار مسافران ورودی 14 درصد و مسافران خروجی یک درصد رشد داشت.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای طرح ساماندهی بازارچه های مرزی، 80 هزار و 503 نفر از مرزنشنیان استان از تخفیفات پیله وری بهره مند شدند، اضافه کرد: در مجموع در این مدت (سه ماه گذشته) 560 میلیارد ریال به مرزنشینان مشمول این طرح، تخفیف داده شد.

به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 12 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.

مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.

Sorry - Comments are closed