دلایل کاهش صادرات ایران به عراق/ بازگشت ارز حاصل از صادرات به دینار باشد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به کاهش صادرات ایران به عراق، گفت: قیمت‌هایی که به عنوان قیمت پایه برای پیمان سپاری ارزی و بازگشت هر تن کالای صادراتی به عراق از سوی گمرک اعلام شده با واقعیت‌های صادرات انطباق ندارد.

به نقل از خبرگزاری فارس، سید حمید حسینی در مورد وضعیت صادرات به عراق، گفت: صادرات به عراق از نظر وزنی و ارزشی نسبت به 6 ماهه اول  سال کاهش یافته است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق دلایل کاهش میزان صادرات به عراق را 2 عامل عنوان کرد و افزود: دولت همه صادرکنندگان از جمله صادرکنندگان به کشور عراق را مشمول طرح پیمان‌سپاری ارزی کرده و براین اساس باید ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان برگرداننده شود اما از آنجا که مکانیزمی برای بازگرداندن ارز از عراق وجود ندارد بسیاری از صادرکنندگان بزرگ، صادرات خود به عراق را متوقف کرد.

وی بیان داشت: علاوه بر این موضوع، اعتصاب کامیون‌داران و مشکلاتی که پیرامون این مسئله بوجود آمد میزان صادرات را به عراق کاهش داد زیرا با اعتصاب کامیون‌داران هم کالای کمتری به عراق منتقل شد و هم مواد اولیه تولید به کارخانه‌ها نمی‌رسید و به این ترتیب تولید دچار مشکل شد.

حسینی گفت: قیمت‌هایی که به عنوان قیمت پایه برای پیمان سپاری ارزی و بازگشت هر تن کالا از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران وضع می‌شود با واقعیت صادرات همخوانی ندارد و این قیمت‌ها بیش از قیمتی است که کالا با آن قیمت صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که بانک‌های عراقی در برقراری مبادلات مالی با بانک‌های ایران داردند،  امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق دلار وجود ندارد بنابراین باید بانک مرکزی برای حل این مسئله چاره‌ای بیاندیشد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تشکیل یک کارگروه با ریاست وزیر صنعت برای حل این موضوع اظهار داشت: پیشنهاد بخش خصوصی این است که بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا به عراق به صورت دینار باشد و دینار وارد چرخه ارز کشور شود.

وی افزود: در ضمن همانطور که به پتروشیمی‌ها اجازه داده شده 70 درصد ارز کالای صادراتی خود را برگرداند بنظر می‌رسد باید به صادرکنندگان کالا به عراق هم اجازه داد تا در راستای پیمان‌سپاری ارزی 50 درصد ارز حاصل از صادرات خود را برگردانند و بقیه را در اختیار داشته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه میزان صادرات به عراق در 6 ماهه ابتدای امسال 4 میلیارد و 150 میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم نشان می‌دهد که بطور متوسط روزانه حدود 23 میلیون دلار کالا به عراق صادر شده است.

وی با اشاره به کاهش شدید صادرات به عراق اظهار داشت: در حال حاضر صادرات روزانه کالا به عراق به حدود 14 تا 15 میلیون دلار رسید که این رقم نشان می‌دهد صادرات به عراق از لحاظ  ارزشی، کاهش 30 درصدی و همچنین صادرات به عراق از نظر وزنی کاهش 50 درصدی داشته است.

حسینی افزود: البته بخشی از کاهش صادرات هم به ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی برمی گردد.

به گزارش فارس شهریور ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی از صدور بخشنامه‌ای به گمرکات کشور خبرداد و براساس آن بخشنامه  اعلام شد که صادرکنندگان با امضا پیما‌ن سپاری ارز تعهد دهند ارز حاصل از صادرات را ظرف مدت 3 ماه به کشور برگردانند.

این در حالی است که پیش از این و براساس بخشنامه‌های اولیه بانک مرکزی در ابتدای امسال، صادرکنندگان کالا  به عراق از بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما معاف شده‌ بودند.

Sorry - Comments are closed