برگزاری نشست مشترک بازرگانان ایرانی و تجار استان های اربیل، نینوا و کرکوک عراق

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که بین تجار ایرانی و تجار اربیل، نینوا و کرکوک برگزار شد تجار هر دو کشور بعد از عنوان کردن مشکلات تجارت بین ایران و عراق و آشنایی با بازارها، تجار عراقی از امکان صادرات محصولات و دانش تولید ایران در عراق ابراز خرسندی کردند و شرایط را برای تجارت مساعد ابراز کردند.

این نشست که بیشتر درباره نحوه مشارکت ایران در بازسازی شهر موصل انجام شد تجار دو کشور ضمن اظهار خرسندی و علاقه به فعالیت تجاری بصورت انفرادی با هم آشنا شدند و درباره نحوه همکاری با یکدیگر به مذاکره پرداختند.

دبیر­ کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حضور شرکت‌‌‌های ایرانی در عراق گفت: متاسفانه شرکت‌‌ها و برندهای مطرح ما در عراق حضور پیدا نمی‌‌کنند؛ به طوری که ما اکنون تنها پنج شرکت ثبت‌ شده در بصره داریم.

سید حمید حسینی در نشست خبری، گفت: این مسئله نشان می‌‌‌دهد ما نمی‌‌خواهیم به صورت فیزیکی در آنجا حضور داشته باشیم و ترجیح می‌‌دهیم که از ایران بازار را مدیریت کنیم. در حالی که این نگرش غلط است. امروز ترکیه در جنوب عراق بیش از ۱۰ شرکت ثبت شده دارد و نشان از عطش بالای آنها برای حضور در این بازار است.

دبیر­ کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق از بنیانگذاران اوپک است و سومین ذخایر راهبردی نفت را دارد، اظهار داشت: این کشور تقریبا هیچ زیرساختی ندارد و تنها چیزی که می‌‌‌‌تواند از آن کسب درآمد کند، فروش نفت است که علیرغم برنامه‌‌‌ریزی برای تولید ۱۱ میلیون بشکه، اکنون نزدیک به چهار میلیون تولید می‌‌‌‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه درآمد عراق در شش ماه اول امسال 40 میلیارد دلار بود و انتظار داریم تا انتهای سال به ۸۰ میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: عراق دومین شریک تجاری ایران است و ایران بعد از چین و ترکیه، سومین شریک تجاری عراق است که امیدواریم در آینده نزدیک رتبه هر دو کشور اول شود.

عارف حمدون صلاح نایب رییس اتاق بازرگانی موصل در این نشست گفت: بعد از پاکسازی موصل و شمال عراق از داعش اکنون این شهر کاملا امن است و فعالیت خود را برای آبادانی آغاز کرده و از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنم برای همکاری‌های بیشتر و قرار گرفتن در جریان  فعالیت‌ها به این شهر سفر کنند.

وی ادامه داد: از لحاظ زمینی و مسافت بهترین کشور برای تعاملات بازرگانی با شمال عراق، ترکیه است اما ما خواهان استفاده از کالاهای با کیفیت ایرانی بخصوص مصالح ساختمانی و تجربه مهندسان ایرانی در صنایع هستیم و بر همین اساس این هیئت به ایران آمده تا مقدمات آن را فراهم کند.

Sorry - Comments are closed