ترانزیت کالا در نیمه نخست امسال به حدود 5 میلیون تن رسید

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ‌ونقل جاده‌ای گفت: در 6 ماهه امسال بیش از چهار میلیون و 949 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال 2 درصد افزایش یافت.

خبرگزاری ایرنا به نقل از تارنمای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نوشت: «رضا نفیسی» افزود: در نیمه نخست سال از مجموع کالاهای ترانزیت شده، یک میلیون و 936 هزار تن را مواد نفتی و سه میلیون و 12 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل می داد.
به گفته وی، کالاهایی نظیر مواد سوختی، قطعات یدکی، انواع پنبه، محصولات کشاورزی و مواد غذایی مهمترین کالاهای غیرنفتی ترانزیتی بود.
نفیسی ادامه داد: در مدت یاد شده، از میان گذرگاه های مرزی کشور بندر شهید رجایی با یک میلیون و 467 هزار تن، سهم 30 درصدی در ترانزیت ورود کالا داشت. پس از آن مرز پرویزخان با 24 درصد و باشماق با 10 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفت.
وی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدا عراق به مقصد امارات اعلام کرد و گفت: بیشترین حجم کالاها در این مدت از پرویزخان به بندر امام (ره)، بندر شهید رجایی به مرز باشماق و بندر شهید رجایی به مرز دوغارون منتقل شد.
به گزارش ایرنا، توسعه ترانزیت و اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 راهگذر شمال- جنوب و شرق- غرب به طول 21 هزار کیلومتر، از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل ونقل است.
مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران بیست و هفتم فروردین ماه اعلام کرد: پارسال 10 میلیون و 695 هزار و 509 تن کالا مشمول ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال پیش از آن 24 درصد افزایش داشت.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز دهم مهرماه گفت: نیمه نخست امسال میزان ترانزیت کالا در شبکه ریلی کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد رشد کرد.
حسین عاشوری افزود: صادرات مواد معدنی و سیمان با شبکه ریلی در 6 ماهه نخست امسال 11 درصد افزایش یافت.

Sorry - Comments are closed