کمک مالی آلمان به عراق ۱/۵ میلیارد یورو است

«هایکو ماس» درباره رویکرد آلمان درخصوص بازسازی عراق اظهار داشت که برلین تاکنون اقدامات گسترده ای در زمینه های مختلف با هدف مشارکت در بازسازی عراق انجام داده است.

به نقل از خبرگزاری مهر، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در حالی در واپسین روزهای سال ۲۰۱۸ میلادی راهی عراق شده که یکسال از پیروزی ارتش این کشور بر گروه تروریستی داعش می گذرد.

«حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق روز ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۷  پیروزی نظامی ارتش این کشور بر داعش را اعلام کرد.

آلمان نیروهای پیشمرگه در عراق را آموزش می دهد و به آنها اسلحه می دهد. برلین با استقرار هواپیمای سوخت رسان و هواپیماهای تورنادو در اردن در عملیات ائتلاف ضد داعش مشارکت داشت. ارتش آلمان نیز در کنار این اقدامات به آموزش نیروهای نظامی عراق پرداخت.

آلمان از زمان آغاز جنگ و درگیری های عراق میزبان شمار زیادی از مردم عراق بوده و هست. گزارش های منتشر شده از سازمان ها و نهادهای دولتی آلمان حاکی از ثبت حضور حدود ۲۴۵ هزار عراقی در شهرهای مختلف این کشور است.

«محمدعلی الحکیم» وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای آلمانی خود تاکید کرد که کشورش از امنیت کامل برخوردار بوده و از شهروندان عراقی ساکن در آلمان خواست تا داوطلبانه به کشور خود بازگردند.

وزیر خارجه آلمان نیز در جریان این دیدار تاکید کرد که کشورش به عنوان دوست و شریکی قابل اعتماد به تداوم حضور خود در کنار دولت و ملت عراق ادامه خواهد داد. ماس همچنین ضمن یادآوری تداوم حمایت برلین از روند بازسازی عراق یادآور شد که باید از گسترش شبکه های زیرزمینی تروریسم شکست خورده در عراق، اروپا یا مناطق دیگری از جهان ممانعت بعمل آورده شود.

«ماس» در ادامه سخنانش با همتای عراقی خود اظهار داشت: برلین بر این باور است که یک عراق متحد، دموکرات و مستقل می تواند نقش پایدارتری در خاورمیانه از خود به نمایش بگذارد.

«هایکو ماس» در گفتگوی کوتاه با خبرنگار مهر در خصوص رویکرد برلین در قبال بازسازی عراق گفت: آلمان اقدامات گسترده و زیادی در عراق انجام داده است.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: آلمان در ۴ سال گذشته در پروژه های مختلف به عراق کمک کرده است.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به کمکهای آلمان به عراق یادآور شد: کمک های آلمان به عراق شامل کمک های بشردوستانه به مردم آسیب دیده بوده است.

وی تأکید کرد: علاوه بر کمکهای مذکور آلمان، برلین در ارائه مشاوره و اجرای پروژه های مختلف به بغداد کمک کرده و با این کشور همکاری دارد.

ماس کمک به مدیریت کارآمد و موثر در عراق را از جمله دیگر همکاری های آلمان و عراق برشمرد.

وزیر خارجه آلمان ارزش مالی کمک های این کشور به عراق را ۱/۵ میلیارد یورو عنوان کرد.

Sorry - Comments are closed