باید از طریق عراق وارد بازار «سوریه» شویم

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: اقلیم کردستان یکی از مسیرهای اصلی برای ورود ایران و عراق به بازار سوریه است.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، کیوان کاشفی در نشست هیات تجاری کردستان عراق با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز (2 دی) در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، از روابط دیرینه کرمانشاه و اقلیم کردستان خصوصا با استان گرمیان یاد کرد و افزود: علی‌رغم همه فشارهای اقتصادی چند سال اخیر دشمنان، روابط این دو بخش تحت تاثیر قرار نگرفته است.

وی از رشد 51 درصدی صادرات کرمانشاه به اقلیم کردستان و رشد 65 درصدی به کل عراق در هشت ماهه امسال یاد کرد و ادامه داد: این رشد بیانگر همکاری‌های اقتصادی خوب دو طرف است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو طرف را زمینه‌ساز افزایش هرچه بیشتر مراودات تجاری دانست و خاطرنشان کرد: در این مراودات تجاری می‌توان ریل‌گذاری برای روابط آینده دو کشور را انجام داد و از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به برقراری امنیت نسبی در سوریه، از این کشور به عنوان بازار مشترکی برای ایران و عراق یاد کرد که نباید از آن غافل باشیم.

وی با بیان اینکه مسیر مراودات تجاری با سوریه باید از عراق بگذرد، یادآور شد: این مسیر اکنون از ترکیه است که مشکلاتی را به همراه دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ترسیم دو مسیر برای ورود به بازار سوریه یاد کرد و افزود: یک مسیر از مرز پرویزخان و اقلیم کردستان و مسیر دیگر از مرز سومار یا مهران به بغداد و دمشق است.

کاشفی برقراری روابط تجاری با سوریه را نیازمند راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقل مشترک بین ایران، عراق و سوریه دانست و تاکید کرد: علاوه بر بحث حمل و نقل، صدور ویزا و امکان تردد تجار و همچنین راه‌اندازی صرافی برای برقراری مبادلات مالی نیز باید در دستور کار باشد.

وی در ادامه با اشاره به یکسان‌سازی رویه‌ها که در عراق در حال شکل‌گیری است، عنوان کرد: امیدواریم مسائلی که در زمینه بازبینی کالا در مسیر بین اقلیم و بخش مرکزی عراق وجود دارد مرتفع شود و دوباره مرز پرویز خان به مبدا برای ورود کالا به سراسر عراق تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه بر لزوم رونق دادن به ترانزیت کالا بین کردستان عراق و کرمانشاه که از چندی قبل رویه آن آغاز شده هم تاکید کرد و یادآور شد:کرمانشاه میزبان خوبی برای کردستان عراق در زمینه گردشگری و خصوصا توریسم سلامت است که متاسفانه تا کنون آنطور که باید به آن نپرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: آماده‌ایم پذیرای هیات‌های تخصصی از عراق در زمینه گردشگری و توریسم سلامت باشیم تا از امکانات استان در این زمینه مطلع شوند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از اخذ مجوز برای برپایی نمایشگاه با محوریت کرمانشاه در سلیمانیه عراق هم خبر داد و یادآوری کرد: این نمایشگاه را باید در زمان مناسبی که برای تولیدکنندگان و تجار اثربخش باشد، برگزار کنیم.

کاشفی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم بین دو طرف شکل بگیرد، عنوان کرد: باید واردات از عراق را نیز آغاز کنیم که کارهایی برای ورود مواد اولیه و برخی اقلام آغاز شده است.

وی از راه‌اندازی رویه واردات خودرو از مرز پرویزخان هم یاد کرد که فعلا به دلیل مشکلاتی که برای ثبت سفارش خودرو در کل کشور وجود دارد به تعویق افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در پایان خواستار ملاقات‌های مستمر استانداران کرمانشاه و سلیمانیه و گرمیان شد تا بتوان مشکلات بین استان‌ها را حل کرد.

Sorry - Comments are closed