عراق مقصد اول صادرات

پس از سالها میزان صادرات از کشورمان به کشور عراق بیشترین میزان را از آن خود کرد و چین را که مقصد اول صادرات بود، پشت سرگذاشت.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل گمرک باشماق درنشست کارگروه توسعه واردات و صادرات از طریق مرز بین المللی باشماق، گفت: میزان صادرات امسال از این مرز ۴۶ درصد افزایش دارد.

فرید حق پناه گفت: درتاپایان آذرامسال، ۴۵ هزارمحموله صادراتی به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار از طریق این مرز صادر شده که به لحاظ وزنی ۹۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به کاهش واردات در همین مدت، افزود: در این مدت ۲۱۲ پرونده قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته است.

نبود آزمایشگاه تجهیز شده مناسب، تسهیل بروکراسی اداری، کاهش کرایه حمل، افزایش اقلام صادراتی و تخفیفات گمرکی از خواسته‌های فعالین اقتصادی بود که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با کشور‌های عراق و سوریه هم با بیان اینکه سربازان اقتصادی نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی استان کردستان دارند، گفت: پس از سالها، صادرات ایران به عراق در رتبه نخست قرار گرفت و چین را پشت سر گذاشت.

دانایی فر، مرز بین المللی باشماق مریوان را پل ارتباطی بسیار مهم برای افزایش صادرات و واردات عنوان کرد و افزود: مرز بین المللی باشماق با صادرات ۹۶۴ میلیون دلاری، دومین مرز مهم زمینی کشور محسوب می‌شود که این نشان می‌دهد نگاه‌های دولتمردان به این مرز نگاهی اقتصادی است.

وی از ساماندهی مرز به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی خبر داد و تصریح کرد: یکی از عوامل افزایش صادرات از این مرز، تعامل دو طرفه است که امیدواریم با حل مشکلات مرز، این روند تسریع شود.

Sorry - Comments are closed