به رغم تحریم های یکجانبه آمریکا برهمکاری با ایران تاکید داریم

وزیر امور خارجه عراق گفت که به رغم تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه تهران، بر همکاری اقتصادی با کشور همسایه مان ایران تاکید داریم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘محمدعلی حکیم’ عصر یکشنبه پس از پایان مذاکرات مفصل خود با ‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه مشترکی را درباره محورهای این دیدار در جمع خبرنگاران قرائت کرد.

وی گفت: دیدار مفصل و مهمی با آقای ظریف و هیات همراه داشتم. این دیدار فرصت مناسبی برای تبادل نظر در موضوعات گوناگون در زمینه روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای بود.

وزیر امور خارجه عراق گفت: روابط تاریخی، دوستانه و برادرانه میان دو کشور وجود دارد و گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی به مصلحت کشور خواهد بود.

وی، سازوکار صدور روادید و رفت و آمدهای تجاری و زیارتی میان دو کشور، بحث گذرگاههای مرزی زمینی و آبی، همکاری چندجانبه در سازمان ملل، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه، تاکید بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین تاکید بر نتایج مذاکرات استکهلم در مورد بحران یمن را از جمله موضوعات بررسی شده در جریان مذاکرات با همتای ایرانی خود ذکر کرد.

حکیم همچنین گفت که درخصوص کشتیرانی و منابع آب در شط العرب (اروندرود) یک کمیته مشترک میان دو کشور تشکیل شد.

به گفته وی، حمایت از مساله فلسطین و حق مردم آن بر سرزمین خود با پایتختی بیت المقدس و نیز ضرورت پایان دادن به اشغال رژیم صهیونیستی از همه سرزمین های فلسطین از دیگر محورهای این مذاکرات بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با تایید این بیانیه نقطه نظرات خود را درخصوص روابط دو کشور و تحولات منطقه تبیین کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر یکشنبه در راس یک هیات بلندپایه برای انجام یک سفر چهار روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد.

ظریف قرار است همچنین با ‘برهم صالح’ رئیس جمهوری، ‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر و ‘محمد الحلبوسی’ رئیس پارلمان عراق دیدار و گفتگو کند.

شرکت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد و نشست اقتصادی سرمایه گذاری ایران و عراق در شهر کربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و دیدار و گفتگو با مقامات کرد عراقی از برنامه های سفر به عراق است.

Sorry - Comments are closed