حکیم:تحریم ها عراق را به تقویت روابط با ایران مصمم تر می کند

‘سیدعمار حکیم’ رهبر جریان حکمت ملی و رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی با انتقاد شدید از اقدامات یکجانبه آمریکا گفت که تحریم های ضد ایرانی، عراق را به تقویت روابط با این کشور مصمم تر می کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی عراق یکشنبه شب در دیدار صمیمانه ‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه و هیات همراه با وی و چندتن دیگر از رهبران این فراکسیون در بغداد، اظهار داشت: امروز شاهد تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی هستیم.

حکیم افزود: ایران همواره حامی و پشتیبان عراق بوده و بر همین اساس با این تحریم ها مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی گفت: اقدام آمریکا در اعمال تحریم های یکجانبه، رفتاری بی سابقه در تعاملات بین المللی است.

وی تاکید کرد که این تحریم های یکجانبه، عراق را بر تقویت روابط با ایران مصرتر از قبل می کند.

حکیم، روابط ایران و عراق را درحال حاضر گسترده و عمیق دانست و تاکید کرد که باید این روابط در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش ها بیشتر شود.

رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با داعش، کمک شایان توجهی به عراق داشت و نقش ایران در این زمینه غیرقابل انکار است.

وی گفت: عملیات خروج آمریکا از سوریه اگر چه با کندی درحال انجام است اما یکی از متغیرهای مهم منطقه است و در تحولات سوریه نقش مثبت خواهد داشت.

حکیم افزود: تحولات عراق و سوریه نشان می دهد که کشورهای منطقه می توانند با هم انسجام بیشتری داشته باشند و برای برقراری و گسترش صلح با هم همکاری کنند.

در این نشست صمیمی که ‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز حضور داشت، تعداد دیگری از رهبران فراکسیون اصلاح و سازندگی از جمله ‘ایاد علاوی’ نخست وزیر اسبق عراق نقطه نظرات خود در خصوص تحولات این کشور، روابط عراق با ایران و نیز وضعیت منطقه را تشریح کردند.

ظریف نیز در این نشست از نقش بی بدیل مرجعیت و رهبران سیاسی عراق در تامین امنیت این کشور و ثبات و تمامیت ارضی عراق و جایگاه خاندان بزرگ حکیم در عراق تقدیر کرد.

فراکسیون اصلاح و سازندگی یکی از دو فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر یکشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای انجام یک سفر چهار روزه وارد بغداد شد و مورد استقبال ‘نزار خیرالله’ قائم مقام وزیر امور خارجه عراق قرار گرفت.
وی پیش از دیدار با رهبران فراکسیون اصلاح و سازندگی، با ‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر عراق نیز دیدار و در خصوص روابط دوجانبه گفتگو کرد.

ظریف همچنین در مذاکراتی مفصل با ‘محمدعلی حکیم’ روابط دوجانبه و تحولات منطقه را بررسی و درپایان دیدار، بیانیه ای حاوی مواضع مشترک دو کشور صادر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است همچنین با ‘برهم صالح’ رئیس جمهوری و ‘محمد الحلبوسی’ رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفتگو کند.

شرکت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد و نشست اقتصادی سرمایه گذاری ایران و عراق در شهر کربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و دیدار و گفتگو با مقامات کرد عراقی از برنامه های سفر ظریف و هیات همراه به عراق است.

Sorry - Comments are closed