ظریف: شریک مطمئنی برای همه شرکا و اقلیم کردستان عراق هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم ها نخواهند توانست مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق شود. ما شریک بسیار مطمئنی برای همه شرکای خود بخصوص اقلیم کردستان عراق هستیم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ظریف روز سه شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان اربیل عراق اظهار داشت: کردستان عراق یک همسایه مهم است و خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خودمان می دانیم، همه یک ریشه تاریخی داریم و از مصیبت های همدیگر رنج بردیم.

وی افزود: وقتی صدام حلبچه را بمباران شیمیایی کرد همان قدر که مردم ایران نیز به اندازه مردم حلبچه، احساس غم و اندوه کردند. ما در مبارزه با رژیم بعث و افراط گرایی کنار هم بودیم و خون جوانان کرد و شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی به هم پیوند خورد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: کسی نمی تواند از بیرون بیاید و به ما بگویید نمی توانیم باهمدیگر باشیم. هیچ کدام نمی توانیم بدون طرف مقابل امنیت داشته باشیم اگر امروز اربیل در کنترل داعش بود همان مقدار ما هم نگران بودیم و احساس ناامنی می کردیم. امنیت جدایی ناپذیر است و نمی توانیم بدون همدیگر امنیت داشته باشیم.

ظریف گفت: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط مان هر چه نزدیکتر شود. از کمک به تشکیل دولت مرکزی بسیار خوشنود هستیم، از گفتگوهای احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت استقبال می کنیم و از دولت اقلیم بشکل قوی حمایت می کنیم.

** مناسبات اقتصادی ایران، عراق و اقلیم کردستان بطور جدی پیگیری می شود

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امروز نگرانی های بخش خصوصی را خدمت آقای نیچروان باررانی مطرح کردم و از ایشان خواستم برای حل این مشکلات اقدام شود، بدهی های شرکت های ایرانی بسوی حل شدن پیش می رود و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و اقلیم بطور جدی پیگیری خواهد شد.

ظریف گفت: پیشنهاد کردیم که شهرک های صنعتی مشترک در مرزها ایجاد کنیم و تولید مشترک داشته و با استفاده از توانایی های همدیگر آن را صادر کنیم.

وی افزود: مزیت های ایران در اوراسیا و عراق در کشورهای عربی می تواند سبب توسعه روابط اقتصادی مشترک شود. بحث تسهیلات گمرکی را مطرح کردیم و گفت و گوهای خوبی بین اربیل و بغداد درجریان است و این گفت و گوها سبب خواهد شد روابط اقتصادی توسعه یابد.

ظریف خطاب به مسوولان و فعالان اقتصادی کرد عراقی گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم باور داریم و شما به حسن نیت ایران نیز باور داشته باشید.

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و اقلیم بیشتر از گذشته توسعه یابد.

ظریف صبح سه شنبه در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد اربیل شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.

ظریف را یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی و نیز ‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همراهی می کنند.

این دومین سفر ظریف به کردستان عراق از زمان تصدی پست وزارت امور خارجه است.

وزیر امور خارجه قرار است همچنین با ‘مسعود بارزانی’ رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفتگو کند.

ظریف بعدازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، سخنرانی کرد.

 

Sorry - Comments are closed