صادرات ۱۲ میلیون تن کالا از خوزستان به آنسوی مرز‌ها

ناظر گمرکات استان خوزستان از صادرات ۱۲ میلیون تن کالا از استان به آنسوی مرز‌ها در ۹ ماهه سال جاری خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا بلوطی میرزا، ناظر گمرکات استان خوزستان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۲ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از استان به آنسوی مرز‌ها صادر گردید.

وی بیان داشت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۵ درصد رشد و از لحاظ وزنی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

بلوطی میرزا میزان صادرات کالا از مرز خرمشهر و شلمچه را بیش از یک میلیون تن عنوان و اظهار کرد: در این مدت میزان صادرات از خرمشهر و شلمچه یک میلیون و ۸۲۸ هزار تن به ارزش ۵۹۴ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۳ درصد و به لحاظ وزنی ۲۶ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول صادرات از آبادان را ۸۸ هزار تن بیان کرد و اذعان داشت: در مجموع این میزان صادرات از بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار ۶۷ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی ۷۷ درصد رشد و به لحاظ وزنی ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به اینکه عمده محصولات صادراتی از استان خوزستان فلزات، محصولات کشاورزی، صنایع دستی، پتروشیمی، صنایع معدنی بودند افزود: کالا‌های غیرنفتی استان خوزستان عمدتا ه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، عمان و مالزی صادر می‌شوند.

وی با اشاره به رفع مشکلات صادرات از مرز شلمچه اظهار داشت: امید است با تعامل و هماهنگی بین بخشی بتوانیم بهترین راهکار را برای رفع مسایل و مشکلات مرز شلمچه اتخاذ کنیم.

غلامرضا بلوطی میرزا در ادامه گفت: صادرات کالا‌های غیر نفتی از شلمچه به کشور عراق ۱۹۱ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی ۵۲ درصد کاهش و در چذابه ۳۹۳ هزار تن به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی میزان واردات کالا به کشور از استان خوزستان را ۱۱ میلیون تن عنوان و اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۵ میلیارد دلار کالا از مرز‌های خوزستان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

بلوطی میرزا در آمد گمرکات خوزستان در مدت ۹ ماه امسال ۲۱ هزار میلیارد ریال دانست و افزود: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

Sorry - Comments are closed