ایران به‌دنبال بازسازی زیرساخت‌های برق عراق

وزیر نیرو گفت: در روزهای آینده میزبان وزیر عراق خواهیم بود و برای نهایی کردن یک برنامه سه ساله به منظور اصلاح زیرساخت‌های برق عراق، ساخت نیروگاه بازسازی شبکه و اصلاح تلفات اقداماتی را انجام خواهیم داد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، رضا اردکانیان امروز در نشستی خبری با تاکید بر این‌که امروزه تلفات شبکه برق عراق بیش از ۵۰ درصد است، اظهار کرد: این مساله یک فرصت بی‌نظیر برای شرکت‌های خصوصی است تا بتوانند در این زمینه اقدامات گسترده‌ای را انجام دهند.

اردکانیان با بیان این‌که اکنون ایران با تمام همسایگان که مرز زمینی داشته باشند، ارتباط و تبادل انرژی دارد، گفت: از طریق این کشورها می‌توانیم با سایر کشورهای همسایه تبادل انرژی داشته باشیم.

به گفته وی، ۴۰ سال پیش تعداد شرکت‌های سازنده در صنعت برق، ۶۵ شرکت بود که اکنون این عدد به بیش از ۸۰۰ شرکت ارتقا یافته، علاوه بر این شرکت‌های پیمانکار از ۲۵ شرکت به حدود ۳۴۵۰ شرکت رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به گزارش عملکرد ۴۰ ساله وزارت نیرو گفت: در آن زمان جمعیت روستایی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر بود که تنها ۴۳۰۷ روستا از نعمت برق برخوردار بودند، اما اکنون جمعیت روستایی به ۲۰ میلیون نفر افزایش یافته و ۲۷ هزار و ۹۵ نفر تحت پوشش شبکه سراسری برق هستند که این مساله از ۱۳ برابر شدن جمعیت روستایی از نعمت برق حکایت دارد.

به گفته اردکانیان، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی در این زمان وارد مدار شده و یکی از سیاست‌های کشور افزایش ظرفیت این نیروگاه‌هاست. علاوه بر این در حوزه تجدیدپذیرها، توسعه زیادی پیدا کرده‌ایم، چراکه در آن زمان، ظرفیت نصب شده ۷۰۰ مگاوات بود و اکنون مقرر شده که تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به ۵۰۰۰ مگاوات توسعه پیدا کند.

وزیر نیرو با تاکید بر این مساله که رتبه کشور از حیث تولید برق از ۳۸ در دنیا به ۱۴ ارتقا پیدا کرده است، تصریح کرد: در حوزه صادرات برق نیز اقدامات متعددی صورت گرفته و تا زمانی که در توان کشور باشد از صادرات برق به کشورهای دیگر دریغ نخواهیم کرد.

ایران به دنبال بازسازی زیرساخت‌های برق سوریه

به گفته وی امیدواریم تا از طریق عراق بتوانیم شبکه برق را به سوریه وصل کنیم و ما درصدد یک برنامه همکاری بلندمدت برای بازسازی زیرساخت‌های این کشور نیز هستیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که طبق برآوردهای صورت گرفته، سوریه سالانه به ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز دارد، ادامه داد: صنعت برق ایران قصد دارد تا با ایجاد سازوکارهایی به عنوان هاب انرژی منطقه تبدیل شود و اطمینان داریم که در این زمینه می‌توانیم موفق باشیم.

اردکانیان از سنکرون کردن سیستم برق ایران با فدراسیون روسیه خبر داد و افزود: دو هفته گذشته لایحه یک فوریت الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحاد اوراسیا به تصویب رسید و اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عنصر مرتبط با این اتحادیه اقتصادی پذیرفته شده و ما بدون تشریفات مرسوم پس از الحاق کامل فرصت پیدا خواهیم کرد که محصولات خودمان را به این بازار منتقل کنیم.

وی با بیان این‌که این الحاق می‌تواند فرصت‌های بسیار مهم و روشنی را در اختیار ظرفیت‌های اقتصادی کشور قرار دهد، اظهار کرد: بی‌شک وزارت نیرو نیز در این راستا اقداماتی را انجام خواهد داد.

اردکانیان درباره وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: در حوزه تجدیدپذیرها علی‌رغم نوسانات نرخ ارز با سازوکارهایی که پیش‌بینی شد و حمایت‌هایی که دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۸ داشت، می‌توانیم در توسعه تجدیدپذیرها با سرعت بیش‌تری مسیر را طی کنیم و برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این امکان را فراهم کرده‌ایم که با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوانند خودشان برای صادرات با کشورهای همسایه قراردادهایی را تنظیم و نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

وزیر نیرو با تاکید بر این مساله که ۶۵ درصد تولید امروز صنعت برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهار کرد: در آستانه یک تحول بزرگ در این حوزه هستیم که بتوانیم بازار تولیدکننده صنعت برق را به گونه‌ای پیش ببریم تا با ایجاد همکاری و عدم رقابت‌های مخرب وضعیت صنعت برق کشور را سروسامان دهیم.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طول دولت تدبیر و امید

وی با تاکید بر این مساله که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ارزش سرمایه‌گذاری در صنعت برق در دو بخش دولتی و خصوصی، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: طی این مدت نه تنها انجام کار با تأخیر مواجه نشد، بلکه تمام تلاش خود را کردیم تا با سرعت بیشتری به پروژه‌های موجود سروسامان دهیم.

وزیر نیرو هم‌چنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش آب نیز تصریح کرد: نسبت به سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه آب صورت گرفت؛ به گونه‌ای که تعداد سدها در گذشته ۱۹ سد بود و اکنون توانستیم به ۱۷۲ سد در دست بهره‌برداری برسیم و باید گفت که در حال حاضر حجم ذخایر سدهای کشور از ۱۳ میلیارد مترمکعب به ۵۲ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است و این در شرایطی است که سدهای بزرگ تأثیر بسیاری را طی این سال‌ها در کنترل سیلاب‌ها داشته است.

به گفته اردکانیان در چهار دهه گذشته سطح تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی نیز به بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار رسیده که این میزان نقش زیادی را در امنیت غذایی کشور داشته است. در همین راستا نیز قرار است ۱۰۰۰ هکتار دیگر را با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک ایجاد کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های برق آبی در ایران نیز گفت: طی این پنج سال ۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق آبی ایران اضافه شده اما متأسفانه هنوز در کشور شبکه‌های مجزا در کلانشهرها نداریم و این یکی از بحث‌هایی است که بخش خصوصی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و بتوانیم در برخی مناطق به سیستم‌های دو شبکه‌ای تجهیز شویم.

Sorry - Comments are closed