الزامات حضور فرش ایرانی در بازار عراق

حضور فرش ماشینی ایران در مرکز دایمی نمایشگاهی بازاریابی و صادرات کالاهای ایران در بغداد، بهانه ای شد تا مروری بر الزامات حضور و موفقیت این کالا در بازار عراق داشته باشیم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت، عراق را بازار مناسبی برای فرش ایرانی می دانند.
آنان با اشاره به آغاز حضور شرکتهای مختلف تولید فرش ایران در عراق در سالجاری و تحلیل جایگاه حضور ایران در بازار عراق، می گویند: توجه به موضوع صادرات فرش ایران به عراق می تواند زمینه ایجاد بازار جدیدی برای ایران را فراهم نماید.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در عراق با تایید این امر به خبرنگار ایرنا گفت: برآوردهای موجود نشان می دهد تا پایان سال 2020 ظرفیتی معادل 600 میلیون دلار تقاضا در بازار عراق متصور باشد این در حالی است که ضریب تقاضا برای واردات فرش به عراق از کشورهای مختلف در سال 2018 نسبت به سال ما قبل آن، دو برابر شده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: عراق در حال حاضر سالیانه حدود 250 میلیون دلار انواع فرش از ترکیه، چین و مصر وارد می کند که سهم ایران کمتر از پنج درصد بوده است.

بهزاد در خصوص رقابت نوآورانه در تولیدفرش ایران گفت: این کالای ارزشمند که آمیخته هنر وتخصص است به کشورهای آلمان، لبنان، انگلیس، ژاپن و … صادر می شود و قطعا با توجه به کیفیت، قیمت، تنوع، طراحی و نوع بافت فرش ایران که انطباق با سلایق مردم عراق نیز دارد می تواند در سبد صادرات به این کشور جایگاه مناسبی پیدا کند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تاکید کرد رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران انجام اقدامات تخصصی در کشورهای همسایه جهت بازارسازی و افزایش صادرات با هدف همگرایی تولید و صادرات جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

‘ناصر بهزاد’ اظهار امیدواری کرد: حضور فعالان اقتصادی ایران بتواند ضمن رونق تجارت در این بازار، زمینه ایجاد کارگاههای کوچک و متوسط، انتقال خط تولید و تولید مشترک را موجب شود.

بهزاد افزود: خلاقیت در طرح و نقشه، تنوع در سایز و استفاده از الیاف بدیع، اضافه کردن قابلیت هایی به فرش، چاپ دیجیتالی و.. نمونه هایی از محورهایی است که لحاظ آن در تولید فرش ایرانی موجب ایجاد موقعیت رقابتی و انحصاری خواهد شد.

نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی بتازگی در مرکز دایمی نمایشگاهی بازاریابی و صادرات کالاهای ایران در عراق در شهر بغداد به مدت یک هفته برپا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

برخی شهروندان عراقی بازدید کننده از نمایشگاه نیز به خبرنگار ایرنا گفتند که قیمت بالا و بعضا چند برابری فرش ایرانی با محصولات مشابه دیگر کشورها باعث می شود که برغم کیفیت و طرح های متفاوت فرش های ایرانی، استقبال چندانی از آنها صورت نگیرد.

برخی شهروندان عراقی نیز اظهار داشتند که شرایط جوی عراق و سبک زندگی مردم باعث می شود بیشتر فرش های بافت ایران بدلیل سنگینی و وزن زیاد برای آنها قابل استفاده و پسند نباشد.

به گفته آنها در فصل تابستان و بدلیل گرمای بسیار زیاد بسیاری از خانواده ها از فرش استفاده نمی کنند و فرش های بزرگ و سنگین هم در جمع آوری و نگهداری در طول فصل برای خانواده ها مشکل است.

کارشناسان بر این باورند که شرکت های ایرانی با حضور در رویدادهای چون نمایشگاه های تخصصی یا عمومی و بررسی و مطالعه بر روی بازار هدف و سلیقه مشتری می توانند ضمن تطبیق ویژگی های محصول با سلیقه و خواست مشتریان، حضور فعال و موفقی در بازار عراق داشته باشند و فرش نیز از این قاعده مستثنا نیست.

Sorry - Comments are closed