زمینه تحقق تبادل تجاری20 میلیارد دلاری ایران و عراق بررسی شد

زمینه های تحقق تبادل تجاری میان ایران و عراق به میزان 20 میلیارد دلار در سال در دیدار رایزن بازرگانی ایران در عراق با دستیار ارشد وزیر و مدیرکل روابط خارجی وزارت تجارت عراق بررسی شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘ناصر بهزاد’ رایزن بازرگانی ایران در عراق و ‘عادل المسعودی’ در خصوص راهکارهای توسعه همکاری ها و زمینه های تحقق تبادل تجاری سالانه به ارزش 20 میلیارد دلار در سال میان ایران و عراق رایزنی کردند.

نماینده ایران و عراق همچنین در خصوص محورهای مورد انتظار برای طرح در کمیته مشترک بازرگانی دو کشور گفت و گو کردند.

بهزاد در این دیدار اظهار داشت: پس از انجام تفاهم وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ایران با طرف عراقی برای تسهیل تجارت دو کشور و ترسیم برنامه های اجرایی جهت توسعه مراودات بازرگانی و همکاریهای صنعتی این نشست اولین مرحله برای بسترسازی به منظور تعیین مراحل همکاری با هدف تحقق ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و عراق است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق ضمن مثبت توصیف کردن این دیدار افزود: تسهیل در بازرسی و تعیین مرجع جایگزین برای صدور کالاهای صادراتی ایران به عراق، تهاتر فضای نمایشگاهی، محوریت اتاق بازرگانی در افزایش مبادلات هیأتهای تجاری، توجه به ترانزیت، انجام سرمایه گذاری برد – برد در بخش تامین و صادرات محصولات فولادی، آمادگی همکاری برای تعیین سازو کار بازسازی صنایع عراق، ارایه برنامه زمانبندی جهت راه اندازی پروژه راه آهن شلمچه – بصره، تشکیل کارگروه تسویه مطالبات شرکتهای خدمات فنی و مهندسی و ایجاد ساختار نظام یافته برای موضوع گردشگری سلامت بین دو کشور از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مطرح و مقرر شد جزئیات آن در کمیته مشترک بحث و نهایی شود.

در این دیدار عادل المسعودی بر آمادگی کامل وزارت تجارت عراق برای هرگونه همکاری در جهت توسعه منافع دو کشور و بهره گیری از ظرفیتهای موجود بخشهای مرتبط برای افزایش تبادلات تجاری ایران و عراق تاکید کرد.

کمیته مشترک بازرگانی دو کشور به مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و طرف متناظر عراقی بزودی تشکیل و تفاهمات اجرایی آن برای تصویب و ابلاغ در کمیسیون عالی مشترک اقتصادی دو کشور مطرح خواهد شد.

Sorry - Comments are closed