سفیر ایران در بغداد: خواهان توسعه همکاری با عراق به حوزه تولید و ترانزیت هستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد که تهران خواهان تجارت یکطرف با عراق نیست بلکه برای متقابل شدن صادرات و واردات و توسعه همکاری در حوزه تولید و ترانزیت کالا تلاش می کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، “ایرج مسجدی” سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در مراسم افتتاح نمایشگاه و جشنواره عرضه و فروش کالاهای ایرانی با حضور معاون وزارت تجارت عراق تاکید کرد: تهران علاوه بر تاکید بر متبادل بودن تجارت میان دو کشور در زمینه انتقال تجربیات، تقویت بخش خصوصی و صنایع عراق، افزایش تولید مشترک محصولات و همکاری در حوزه ترانزیت کالا نیز تلاش می‌کند.

سفیر ایران گفت که تبادل تجاری ایران و عراق در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است که از جمله شامل سه میلیارد دلار صادرات گاز و برق است.

مسجدی افزود: بر اساس توافقاتی که مقامات عالی دو کشور طی ماههای اخیر انجام داده‌اند، تهران و بغداد برای رساندن این حجم به رقم ۲۰ میلیارد دلار طی سالهای آتی تلاش می‌کنند و خوشبختانه ظرفیت در هر دو کشور وجود دارد.

وی از فعالان ایرانی خواست از فرصت برگزاری این جشنواره نه صرفاً برای فروش کالا بلکه آشنایی و ایجاد همکاری‌های متقابل با طرف‌های عراقی برای صادرات و تولید مشترک استفاده کنند.

مسجدی همچنین از فعالان عراقی دعوت کرد علاوه بر بخش صادرات در حوزه تولید محصولات مشترک و نیز شراکت در امور صادرات، تولید و ترانزیت با طرف‌های ایرانی وارد همکاری شوند.

معاون وزیر تجارت عراق نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه بر گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

“ولید حبیب الموسوی” با اشاره به توان صنایع و کیفیت کالاهای ایرانی و قیمت مناسب آن از فعالان تجاری کشورش خواست همکاری و تعامل با طرف‌های ایرانی را در حوزه‌های مختلف بعنوان یک فرصت مورد توجه قرار دهند.

وی همچنین از شهروندان عراقی برای دیدن و خرید از نمایشگاه کالاهای ایرانی دعوت کرد.

“ناصر بهزاد” رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز طی سخنانی در آیین گشایش این جشنواره، با تشریح فعالیت های انجام شده در ماههای اخیر برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه تجارت، اهمیت جشنواره کالای ایران در بغداد را بر شمرد و بر آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه همکاری های هر چه بیشتر فعالان دو طرف در حوزه های تولید و صادرات تاکید کرد.

جشنواره و نمایشگاه کالای ایرانی در بغداد با حضور ۷۰ شرکت تولیدی از جمهوری اسلامی ایران و فعالان تجاری دو کشور در محل نمایشگاه‌های بین المللی پایتخت عراق افتتاح شد و به مدت یک هفته برپا خواهد بود.

نمایشگاه در مساحتی بیش از یک هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل غرفه‌های عرضه و فروش انواع کالاهای ایرانی از جمله فرش، صنایع دستی، البسه و مواد سوغاتی است و برای مراجعه کنندگان امکان خرید کالا فراهم شده است.

گفتنی است: این نمایشگاه از لحظات نخست افتتاح شاهد استقبال گسترده خانواده‌های عراقی بوده است.

Sorry - Comments are closed