ژاپن یک میلیارد دلار وام برای توسعه پالایشگاه بصره اختصاص داد

ژاپن در راستای بسته کمک های مالی برای بازسازی عراق، یک میلیارد دلار وام برای توسعه مرحله دوم طرح پالایشگاه بصره اختصاص داده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفارت ژاپن طی بیانیه ای اعلام کرد که سند تخصیص این وام روز یکشنبه بین «ناوفومی هاشیموتو» سفیر ژاپن در بغداد و «فواد محمد حسین» وزیر دارایی عراق به امضا رسید.

براساس این بیانیه، ژاپن مرحله دوم طرح توسعه پالایشگاه بصره را با یک میلیارد دلار که بزرگترین وام اختصاصی ژاپن برای یک طرح در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است، تامین می کند.

این طرح از طریق ایجاد تاسیسات جدید پالایشگاهی در داخل پالایشگاه بصره باعث افزایش تولید نفت و افزایش کیفیت فراورده های نفتی و کاهش شکاف بین عرضه و تقاضای بازار و کاستن از آلودگی هوا می شود.

این بیانیه اضافه کرده است که با اجرای این طرح، پالایشگاه بصره تنها پالایشگاه تولید کننده فرآورده های با ارزش افزوده بالا مانند بنزین و نفتگاز متناسب با استانداردهای بین المللی زیست محیطی منطقه خواهد بود.

وزارت دارایی عراق نیز درباره شرایط این وام جدید ژاپنی گفته است که مدت زمان بازپرداخت این وام یک دوره ۴۰ ساله است که عراق یک دوره ۱۰ ساله برای شروع بازپرداخت ها خواهد داشت.

بهره ثابت این وام طبق گفته وزارت دارایی عراق نیز 2 درصد اعلام شده است.

ژاپن از ۲۰۰۳ متعهد به تخصیص کمک مالی ۵ میلیارد دلاری به عراق شده که ۳.۵ میلیارد دلار آن به صورت وام و یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار آن نیز به صورت کمک های مالی است.

بیشتر کمک های مالی ژاپن به طرح های زیربنایی مانند برق، آب، نفت و گاز اختصاص داده شده است.

ژاپن همچنین در جریان نشست های بین المللی باشگاه پاریس در ۲۰۰۴ با بخشودگی شش میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار مطالبات مالی خود از عراق موافقت کرد.

Sorry - Comments are closed