افزایش ۴۰ درصدی سهم ایران در بازار عراق

به رغم ادعاهای آمریکا درباره تحریم ها و ایجاد محدودیت در تبادلات تجاری ایران با کشورهای جهان اما آمارهای رسمی نشان می دهند که سهم ایران در سه ماهه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه قبل در بازار عراق 40 درصد افزایش داشته تا به این ترتیب عراق در رتبه اول واردات کالاهای ایرانی قرار گیرد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: سهم ایران در بین مقاصد صادراتی طی (۳) ماهه اول سال جاری ۲۱% بر آورد می‌شود که نسبتاً به دوره مشابه سال ۹۷ یعنی سهم ۱۵ درصد نشانگر افزایش ۴۰ درصد سهم ایران در بازار عراق است.

«ناصربهزاد» توضیح داد که که میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق ۲۳۸۶ میلیون دلار بوده و در مقایسه با ارزش صادرات در همین مقطع سال قبل ۱۷۶۳ میلیون دلار بیانگر رشد ۳۵ درصد در صادرات ایران به عراق است.

وی یادآورشد که بر اساس ارزیابی خالص صادرات ایران به مقاصد مختلف (پس از کسر واردات) عراق همچنان رتبه اول صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: در سالجاری ارزش هر تن کالای صادراتی ایران ۵۰۰ دلار برآورد شده که نسبت به میانگین هر تن کالای صادراتی به سایر کشورها تقریباً ۴/۱ برابر است که این امر، نشانگر ارزش افزوده مناسب کالاهای صادراتی ایران به این کشور است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند مجموعاً بیش از ۶۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران به سه کشور چین، عراق و کره جنوبی انجام شده است که این موضوع می‌تواند ظرفیت بالای تقاضا در این کشور را نشان دهد.

بهزاد ادامه داد: در بین کشورهای صادر کننده به عراق در سه ماهه میلادی آوریل، می و ژوئن بررسی‌ها نشان می‌دهند ایران با ۲۳۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق مقام اول را داراست و این موضوع از سال گذشته تا کنون حفظ شده است و بعد از آن چین با ۲۱۰۰ میلیون دلار صادرات مقام دوم و ترکیه ۲۰۰۰ میلیون دلار صادرات مقام سوم صادرات به عراق را دارند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین به استمرار صادرات برق و گاز طی سه ماهه اول سال جاری از ایران به عراق خبر داد.

وی عمده ترین کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران به عراق در این دوره را شامل انواع کولر آبی خانگی، انواع صیفی جات، محصولات پلاستیکی، میله‌های آهنی و فولادی پروفیل، کفپوش وفرش ماشینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی وشکلات و بیسکویت، محصولات آهنی حاصل از احیای مستقیم کلوخه‌های های معدنی آهن، محصولات مختلف لبنی، انواع نان وخمیر مایه، آرد گندم مخلوط با چاودار، پریفرم، سیمان سفید، مفتول از مس تصفیه شده، پودر شستشو و پاکیزگی دستی و ماشینی، کارتن، ترشیجات و سایر مواد غذایی و ملزومات و ماشین آلات صنعتی، محصولات چرمی و تجهیزات برقی عنوان کرده است.

Sorry - Comments are closed