امضای توافق نامه اقتصادی ميان ايران و عراق

در این توافق نامه مقرر شد صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق از طریق صندوق ضمانت صادرات صورت گیرد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بعد از دو روز مذاکره، بغداد و تهران در مورد افزایش حضور شرکت های ایرانی در عراق به توافق رسیدند.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران که در راس هیئت اقتصادی بلندپایه به بغداد سفر کرده است، پس از دیدار با دو وزیر بازرگانی و صنایع عراق و همچنین مذاکره با هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی عراق، توافق نامه توسعه همکاری های بازرگانی دو کشور را در بغداد امضا کرد.

بر اساس این توافق نامه قرار شد، افزون بر پیگیری مطالبات شرکت های خدمات فنی و مهندسی که چند سال به تعویق افتاده است، دولت عراق با واردات اولیه پنجاه مورد کالاهای ایرانی با اعتماد بر استاندارد ملی ایران موافقت کند.

در این توافق نامه همچنین مقرر شد صادرات جمهوری اسلامی ایران از طریق صندوق ضمانت صادرات صورت گیرد و این صندوق افزون بر کردستان عراق در بغداد نیز شعبه افتتاح کند. مشارکت عراق در ساخت شهرک های صنعتی، وارد کردن لوازم خودروهای ایرانی مونتاژ شده در عراق، استفاده بهینه از تجربیات خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق از جمله توافقات صورت گرفته است.

عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق نیز با اشاره به ضعف مبادلات تجاری ایران و عراق، امضای این توافق نامه را مقدمه ای برای افزایش حضور شرکت های ایرانی در این کشور توصیف کرد و گفت: به زودی هیئتی اقتصادی وابسته به اتاق های بازرگانی عراق برای فعال کردن هر چه بیشتر این توافق نامه راهی تهران خواهد شد.

 

مصاحبه شوندگان:

محمدرضا مودودی – سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران
عبدالرزاق الزهیری – رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق
افروز بهرامی – مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران
تقی تقی پور – مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران

Sorry - Comments are closed