چرایی بسته شدن مرز سومار و عدم اجرای زیرساخت‌ها

فرماندار گیلانغرب گفت: طرف عراقی در مورد مرز سومار ایجاد یک سکوی بارانداز را مدنظر دارد که به صرفه نیست.

 به نقل از خبرگزاری مهر، کوروش محمودیان در خصوص علت اجرایی نشدن برخی مفاد تفاهم‌نامه بین طرفین ایرانی و عراقی برای ایجاد زیرساخت مبادله تجاری در نقطه صفر مرزی سومار اظهار داشت: این توافق بین وزارت کشور ایران و گمرکات عراق صورت گرفته اما تاکنون از سوی وزارت کشور به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: مهمترین دلیل اجرایی نشدن این توافق رکود شدیدی است که در نتیجه اجرای آن در مبادلات مرزی ایجاد می شد.

فرماندار گیلانغرب تصریح کرد: در این بند از توافق نامه یک سکوی بارانداز مد نظر طرف عراقی بود که ایجاد کردن آن شاید عملا حجم مبادلات تجاری را به یک چهارم تقلیل می داد.

محمودیان گفت: اگر ما این سکو را ایجاد می کردیم باید ماشین ایرانی در نقطه صفر مرزی سومار پشت به پشت با ماشین ایرانی قرار می گرفت که با توجه به وسعت سکو(۵۰ تا ۱۰۰ متر)، طی ۴ ساعت نهایتا بتوان ۵ کامیون را تخلیه کرد.

فرماندار گیلانغرب تاکید کرد: ایجاد این سکو، عملا بازده و عملکرد بازارچه سومار را در بحث مبادلات تجاری به صفر می رساند و این به نفع ما نبود.

وی گفت: با این اوضاع شاید ما نهایتا می توانستیم ۵۰ کامیون در روز صادرات داشته باشیم در حالی که پیش از این و در برخی مواقع تا ۵۰۰ کامیون در روز نیز صادرات داشته ایم.

محمودیان تصریح کرد: طرف عراقی خواستار این است که این سکو ایجاد شود و کلیه مبادلات تجاری و تخلیه بار پشت به پشت بر روی این سکو انجام شود و کامیون وارد مرز کشورها نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد این سکو، نهایتا ۵ کامیون ایرانی و ۵ کامیون عراقی می توانستند روی سکو قرار گیرند و انتقال بار صورت گیرد که روند کار را خیلی کند می کرد در حالی که ما پیش از این شاهد تخلیه ۱۰۰ کامیون به صورت همزمان نیز بوده ایم.

فرماندار گیلانغرب تاکید کرد: با توجه به مشکلات ذکر شده در صورت ایجاد این سکو، بازارچه سومار با رکود شدید مواجه می شد.

گفتنی است، مرز سومار طی روزهای اخیر به صورت یکطرفه از سوی عراق بسته شده و ظاهرا علت این موضوع به عدم اجرایی شدن برخی مفاد تفاهم‌نامه قبلی بین طرفین ایرانی و عراقی در مورد ایجاد برخی زیرساختها برمی‌گردد.

Sorry - Comments are closed