خط اعتباری ویژه کشورهای همسایه برای بازار عراق

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: کشورهای همسایه خط اعتباری ویژه‌ای برای بازار عراق در نظر گرفته‌اند؛ در این شرایط بازار ساختمان عراق را با کمک نظام بانکی و بیمه‌ای باید فورا به دست بیاوریم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید حمید حسینی عصر شنبه در نشست تامین مالی صادرات که با حضور مدیران عامل دو بانک پارسیان و توسعه صادرات ایران برگزار شد گفت: ایران توانست در سال ٢٠١٨ سهم اول را در بازار کالای عراق به دست آورد این در حالی است که در سالهای قبل تر ترکیه و چین این سهم را از آن خود کرده بودند.

وی ادامه داد: این موفقیت باعث شد تا بیشتر کشورهای منطقه به عنوان رقیب ایران وارد بازار شوند؛ تا جایی که اکنون ترکیه با گشایش خط اعتباری ٥.٥ میلیاردی و ایجاد دفاتر بازاریابی در چهار شهر ترکیه در صدد کسب بازار کالا و ساختمان عراق است.

حسینی خبر داد که چین با خط اعتباری 10 میلیارد دلاری، کویت با خط اعتباری دو و نیم میلیارد دلاری و عربستان با خط اعتباری یک میلیارد دلاری رقبای کنونی ایران در بازار عراق هستند.

حسینی گشایش خط اعتباری ویژه برای عراق از سوی کشورهای همسایه را عاملی دانست تا فورا نظام بانکی و بیمه ای ایران به کمک بخش صادرات بیاید.

وی گفت: در صورتی که ترکیه بازار صادرات را در عراق بگیرد مصالح ساختمانی ترک جای مصالح ایران را خواهد گرفت.

وی خبر داد که در حال حاضر صندوق ضمانت صادرات در اقلیم کردستان دفتری را افتتاح و برای تامین مالی صادرکنندگان قول همکاری داده است.

حسینی اضافه کرد: سازمان توسعه و تجارت و همچنین وزارت امورخارجه نیز طرح هایی را  برای حمایت از تامین مالی صادرکنندگان در نظر گرفته است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: از آنجایی که امکان خط اعتباری از سوی دولت برای عراق وجود ندارد از نطام بانکی و به خصوص دو بانک پارسیان و توسعه صادرات ایران خواستیم تا با همکاری با بخش خصوصی برای به دست آوردن بخش مسکن و ساختمان عراق کمک داشته باشند.

وی ادامه داد:امیدواریم با همکاری این دوبانک و نظام بیمه ای و همچنین پیمانکاران و سازندگان در پروژه های ساختمانی عراق مشارکت داشته باشیم.

Sorry - Comments are closed