تاکید بر تشکیل دفاتر مشاوره‌ای برای تجارت با عراق

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بر تشکیل دفاتر مشاوره‌ای برای تجارت با عراق تاکید کرد و گفت: این دفاتر می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار تجار قرار دهند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا انصاری در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ افزود: باید بازار عراق را در همه ابعاد بشناسیم و از تصمیم گیری‌ها در این خصوص آگاه باشیم.
وی ایجاد تشکل‌های اقتصادی برای تجارت با عراق را بسیار ضروری خواند و گفت: زمینه‌های کار در عراق بسیار گسترده است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تشکیل اتاق بازرگانی ایران و عراق را ابتکار بسیار خوبی دانست و بر تقویت آن تاکید کرد.
انصاری تبادل تجربیات برای حضور موفق در کشور عراق را ضروری دانست و افزود: نباید به جایگاه عراق در سیاست خارجه ایران تردید شود.
وی به جایگاه عراق در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشوری مهمتر از عراق در سیاست خارجه ایران چه در بعد سیاسی، چه در بعد فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این که تمام تلاش مسئولان جمهوری اسلامی ایران آن است که بتوانند رابطه‌ای گسترده در همه ابعاد با عراق داشته باشند، افزود: باید فعالان اقتصادی با توجه به زمینه‌های گسترده تجاری در عراق، حضور و کار با این کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

انصاری بر برنامه ریزی درازمدت در خصوص همکاری با عراق تاکید کرد و گفت: بزرگترین ضربه‌ای که در روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه خوردیم نگاه کوتاه مدت و سود کوتاه مدت است.
وی افزود: حضور فعالان اقتصادی در عراق باید به سمت قانونمند شدن حرکت کند و همچنین همکاری‌ها باید براساس قرارداد‌های بسیار محکم و دقت در بند‌های حل اختلاف در قرارداد‌ها باشد.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه مطالعه اقتصادی درباره بازار عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: مطالعه در بازار عراق بسیار کم است چرا که این بازار از تنوع خوبی برخوردار است و باید در این خصوص بررسی‌های لازم صورت گیرد.
انصاری با بیان این که تجارت با عراق از تعادل منطقی برخوردار نیست، افزود: حجم صادرات ایران به عراق بسیار بالاست و صادرات عراق به ایران بسیار کم است.
وی بر کمک تجار برای متعادل شدن مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع جز با مطالعه در این بازار میسر نیست.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه توجه به تنوع قومی در عراق را برای انجام امور تجاری مهم خواند و افزود: تجار باید در حوزه خدمات نیز بسیار فعالانه عمل کنند.
انصاری صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: باید ساز و کار‌های تجارت خارجی از جمله صندوق ضمانت صادرات تقویت شود.

Sorry - Comments are closed