تلاش برای بازگشایی مرز «شوشمی» برای تردد مسافر

استاندار کرمانشاه گفت: تردد مسافر بین دو استان کرمانشاه و حلبچه از طریق مرزرسمی«شوشمی» می‌تواند کمک خوبی به روابط دو کشور ایران و عراق، داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری فارس، استان حلبچه، عراق 118 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران دارد که در طول این مرز؛ دو مرز تجاری «شوشمی» شهرستان پاوه و «شیخ‌صله» شهرستان ثلاث ‌باباجانی واقع  است؛ هم‌اکنون فعالیت بازرگانی و تجاری در این دو مرز انجام می‌شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران برای ورود و خروج کالا و همچنین مسافر رسمیت این دو مرز را اعلام کرده و در انتظار موفقت دولت مرکزی عراق است، در این راستا روز گذشته هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در راس هیأتی در قالب سفر کاری یک‌روزه به کشور عراق، نشستی با آزاد توفیق‌رحیم (استاندار حلبچه) داشت.

در پایان این نشست که با هدف افزایش مراودات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و گردشگری تشکیل شد، تفاهم‌نامه‌ای مشتمل با 16 بند منعقد و به امضای استانداران هر دو استان مرزی رسید.

استاندار کرمانشاه صبح امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص این سفر، اظهار داشت: استان کرمانشاه توانمندی‌های زیادی در بخش‌های مختلف دارد و افزایش روابط می‌تواند به فعالیت اقتصادی و اجتماعی دو منطقه کمک کند.

بازوند ادامه داد: از سوی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل وجود دارد، ولی طرف عراقی هنوز نیازمند بررسی امور اداری است.

وی تصریح کرد: در این نشست ضمن استقرار ابزار و امکانات مورد نیاز در دو طرف مرز، تسهیل برای عبور و مرور نیز مورد توجه قرار گرفت که طی هفته آینده در نشستی با حضور معاون وزیر امور خارجه موانع عمده را برطرف خواهیم کرد.

بازوند افزود: تردد مسافر بین دو استان (کرمانشاه و حلبچه) می‌تواند کمک خوبی به روابط دو کشور داشته باشد در عین حال برای توسعه و پیشرفت این دو استان موثر است.

وی از آمادگی ارائه خدمات استان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف مهندسی، عمرانی و آموزشی به استان‌های سلیمانیه و حلبچه خبر داد و گفت: آمادگی همکاری علمی و آموزشی و همچنین توریسم درمانی و ارائه ویزیت بیماران عراقی (استان‌های سلیمانیه و حلبچه ) را داریم.

 

Sorry - Comments are closed