تحلیلی بر اعتراضات و آشوب های عراق و آثار آن بر صادرات ایران

دکتر سید حمید حسینی- دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

اولا هنوز در مورد آثار اعتراضات و شورش مردمی عراق صحبت کردن زود است و باید دید آیا در دو روز آینده بر ابعاد آن افزوده می شود و یا کنترل می گردد.

تظاهرات را متقاضیان کار شروع کردند و بقیه ناراضیان از جمله طرفداران ژنرال برکنار شده ارتش عراق که برکناریش در فضای مجازی انعکاس وسیعی داشت وسعت پیدا کرد.

در ماههای اخیر دولت عراق حرکت جدی جهت استقرار قانون و نظم در عراق را شروع کرده و مبارزه با تخلفات و قاچاق را شروع کرده و در این راستا بعضا خانه و مغازه های غیر مجاز را تخریب کرده و کالاهای قاچاق را معدوم کرده است، حتی بعضی از مراکز تفریحی را بسته (از جمله مراکز فروش مشروبات، کلوپهای شبانه و…) این سخت گیری برای عراقی ها که در ۱۵ سال گذشته آزادی مطلق داشته اند خوشایند نیست و نارضایتی را تشدید کرده است.

برنامه دولت برای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی باعث ممنوعیت ورود و یا افزایش تعرفه اقلام وارداتی شده که نتیجه آن افزایش شدید قیمت ارزاق عمومی و کالاهای ضروری نظیر تخم مرغ، مرغ، آرد، لبنیات و … می باشد ولذا مردم عادی نیز از این وضعیت ناراضی هستند.

بعضی از احزاب و گروه­ های سیاسی عراق از عملکرد عادل عبدالمهدی در تشکیل کابینه و سیاست خارجی (خصوصاً معامله قرن و تحریم ایران) رضایت ندارند و بطور غیر محسوس از تظاهرکنندگان حمایت می نمایند.

علیرغم کنفرانس بازسازی عراق در کویت و بغداد و جمع­ آوری سی میلیارد دلار، بازسازی عراق شروع نشده و انتظارات مردم برای رونق اقتصادی محقق نشده است. لذا همه عوامل برای همراه کردن توده ملت فراهم است، از طرف دیگر بعثی­ ها، ملی گراها و مخالفین ایران هم محیط را برای شورش فراهم دیده و عوامل عربستان، آمریکا، اردن هم به این اعتراضات دامن می زنند و تلاش می کنند که ایران را مقصر وضعیت نابسامان اقتصادی و فساد عراق معرفی کنند.

در این وضعیت احتمال اینکه به اموال ایرانیان و نمادهای مربوط به ایران آسیب برسد وجود دارد و فضای مجازی به شدت بر علیه ایران فعال خواهد شد، موقعیت احزاب مخالف ایران و ملی گرا تقویت خواهد شد و صادرات ایران به عراق لطمه خواهد خورد.

با وجود تهدیدات و آسیب های فوق، امکان دارد فرصت های جدیدی خلق گردد که در میان مدت به نفع ایران باشد:

۱- دولت بطور جدی با فساد و بروکراسی مقابله کند و محیط کسب و کار برای فعالین اقتصادی ایران مساعد تر گردد.

۲- دولت با شناسایی عوامل فاسد و آشوبگران، اعتبار و نفوذ خود را گسترش دهد.

۳- با توجه به دخالت خارجی ها در آشوب های فوق، حاکمیت عراق حشدالشعبی را بازسازی و تقویت نماید .

۴- بی ثباتی، نا امنی و اغتشاشات اخیر باعث خروج خارجی ها از عراق گردد و رقبای ایران حضورشان در بازار کالا و خدمات عراق کمرنگ گردد.

۵- به منظور کاهش قیمت اقلام ضروری، دولت محدویت های تعرفه ای و گمرگی را لغو نماید و صادرات مواد غذایی، محصولات کشاورزی و صنعتی ایران بشدت افزایش یابد.

۶- با حضور میلیونی عراقی ها و ایرانی ها در راهپیمایی اربعین این تحرکات خنثی گردد و پیوند دو ملت مستحکم تر گردد،

این موارد می تواند تحقق یابد و نباید نا امید بود، اتفاقات سال گذشته بصره به ضرر ما نشد و بسیاری از عوامل سعودی و بقیه کشورهای منطقه شناسایی و سرکوب شدند، این بار اعتراضات در بصره شدید نبوده، در حالیکه همیشه بصره پیشقدم بود.

به نظر من مشکل اصلی عراق این است که با این قانون اساسی که آمریکایی ها نوشته اند حاکمیت مقتدری نداره و همه گروه ها در حاکمیت حضور دارند ولی مسئولیت نمی پذیرند و اگر در این سال ها حضرت آیت الله سیستانی دخالت نمی کردند عراق فرو می پاشید، شکل گیری نهاد حشد الشعبی می تواند امنیت و ثبات عراق را تضمین کند اگر این نیرو نیز مانند سایر ارگان حاکمیت عراق تصفیه و نوسازی گردد.

دعا کنیم که این اتفاقات به نفع مردم عراق و در جهت اصلاح امور پیش رفته وتبدیل به شورش کور نگردد. إن شاء الله

Sorry - Comments are closed