دولت عراق هیچ تعرفه تبعیضی علیه کالاهای ایران صادر نکرده است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه دولت عراق هیچ تعرفه تبعیضی علیه تجار و کالاهای تولیدی کشورمان اعمال نمی‌کند، گفت: محدودیت در وارادات کالا در عراق اینگونه نیست که تنها مشمول ایران شود بلکه این محدودیت‌ها عمومی است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید زادبوم شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه مرز، گمرک و تجارت کردستان زیر مجموعه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی هدف دولت از رفت و آمد به کردستان را توسعه همه جانبه این استان و بهبود وضعیت رفاهی مردم دانست.

وی در ادامه به تغییر شکل مشوق های صادرانی از مستقیم به غیرمستقیم اضافه کرد: یکی از مشوق های غیرمستقیم کمک هزینه سود بانکی است که پارسال یک هزار و ۲۰۰ شرکت از آن استفاده کردند و امسال هم با تخصیص بودجه لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی، اعزام هیات‌های تجاری به خارج و دفاتر تشکل های خارج از کشور اختصاص می‌یابد.

زادبوم سهم تجارت ایران از بازار عراق را ۲۵ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه بر خلاف همه تبلیغاتی که انجام می شود، ایران بالاترین سهم را از بازار عراق دارد، افزود: افزایش ۱۱ درصدی واردات از عراق در ۶ ماهه نخست امسال نشان دهنده تعامل تجاری دو سویه است ضمن اینکه بازار عراق همواره اینگونه نیست که با تجارت سنتی و کولبری بتوان آن را در اختیار داشت.

وی به تجار کردستانی توصیه کرد با انرژی‌های ارزانی که در اختیار دارند کارهای تولیدی در این سوی مرز راه بیندازند تا بازار پر پول عراق را در اختیار بگیرند چرا که ترکیب واردات و بازار عراق در حال تغییر است هر چند مرزهای کردستان زمانی به رشد تجاری خوب می رسند که نیاز بازار آنسوی مرز را شناسایی کنند و از سویی طراحی تولید صادراتی برای عراق، سوریه و حتی ترکیه داشته باشند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از شکل گیری بازار بزرگ سوریه برای تجار و بازرگانان کردستان هم خبر داد و یادآور شد: موافقت نامه آزاد تجاری با سوریه داریم که با توجه به بهبود وضعیت این کشور، تلاش می کنیم تا سال آینده سهم بزرگی از بازار این کشور را در اختیار داشته باشیم.

زادبوم اضافه کرد: برای توسعه صادرات نباید بازارهای بزرگ را نادیده گرفت لذا با توجه به طولانی بودن مسیر دریایی می توانیم از طریق عراق به سوریه دسترسی پیدا کنیم که مرزهای کردستان بهترین مسیر برای این تجارت هستند.

جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان روز پنجشنبه با حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار می شود،  در همین راستا عصر امروز کارگروه های زیر مجموعه این شورا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی و استانداری کردستان تشکیل جلسه دادند.

Sorry - Comments are closed