ممنوعیت‌ تردد زائران در مرزهای چذابه و شلمچه موقتی است

مدیرکل‌سیاسی‌ انتظامی و امور مرزی استانداری‌ خوزستان گفت: ممنوعیت‌ عزیمت زائران ایرانی به عتبات‌ عالیات و ورود زائران و گردشگران‌ کشور برادر عراق به جمهوری‌اسلامی ایران از مرزهای بین‌المللی و زمینی‌ چذابه و شلمچه‌ در خوزستان موقتی‌ است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رضا نجاتی افزود: ممنوعیت تردد زائران وگردشگران ۲ کشور ایران و عراق از مرزهای چذابه  شلمچه به دلیل تداوم ناامنی‌ها در کشور عراق و لزوم رعایت ملاحظات و الزام‌های امنیتی بوده و با استقرار ثبات و آرامش در عراق به‌ ویژه شهرهای‌ مقدس این کشور، عزیمت زائران‌ایرانی به عتبات‌عالیات از سرگرفته‌ می‌شود و به‌سرعت وضعیت عادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در۲ماه اخیر بارها مرزهای‌چذابه و شلمچه برای تردد زائران و گردشگران ۲ کشور باز و بسته شده‌ ابراز امیدواری‌کرد با بهبود شرایط امنیتی و بازگشت آرامش‌ به عراق، مرزهای چذابه و شلمچه شاهد تردد روان‌ زائران و اتباع ۲ کشور باشد.

وزارت امورخارجه‌ کشورمان با توجه به‌ تحولات و ناآرامی‌های سیاسی سه ماه اخیر بارها از زائران عتبات‌عالیات خواسته است تا بهبود شرایط امنیتی و بازگشت آرامش به عراق به شهرهای مقدس‌عراق سفر نکنند.

تداوم صادرات کالا به عراق

مدیرکل سیاسی‌انتظامی و امور مرزی استانداری‌خوزستان گفت: با وجود توقف تردد زائران و اتباع ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق، صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق متوقف نشده‌است.

نجاتی افزود: تجارت بازرگانان ۲ کشور در بازارچه‌های چذابه و شلمچه بدون توقف ادامه‌ دارد.

وی گفت: مرز دریایی خرمشهر نیز برای صادرات کالا به‌ عراق به‌ ویژه مصالح ساختمانی باز است.

هفته‌گذشته نخستین‌ محموله برنج تولیدی‌ خوزستان به وزن ۵۰ تن‌ از پایانه تجاری‌ چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به عراق صادرشد.

مرزها ‌چذابه و شلمچه پس از سرنگونی رژیم بعثی‌عراق ازتیر ۱۳۸۲ برای صادرات کالا و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازشد.

اربعین امسال ۱.۲ میلیون زائر از گذرگاه‌های بین‌المللی چذابه و شلمچه به شهرهای مقدس‌عراق مشرف‌ شدند.

 

Sorry - Comments are closed