روند صادرات کالا به عراق صعودی شد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: روند صادرات کالا به عراق در دی ماه سال جاری نشان از بهبود وضعیت صادرات کالا به این کشور دارد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید حمید حسینی افزود: طی ۹ ماهه امسال بیش از شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده و روند صادرات کالا به کشور مزبور مشابه سال گذشته ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی شش ماهه نخست سال جاری روند صادرات کالا به کشور عراق وضعیت بهتری داشت، اظهارداشت: میزان صادرات کالا به این کشور در ماه های مهر و آبان امسال به دلیل فرا رسیدن اربعین حسینی و تظاهرات و ناآرامی های عراق به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته اما در آذرماه امسال روند صادرات کالا به کشور مزبور دوباره روندی صعودی به خود گرفت.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از انجام اقدام هایی در اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد و گفت: از جمله این اقدام ها تمرکز بر اقلیم کردستان عراق بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه اقلیم کردستان عراق با داشتن چهار استان جمعیت پنج میلیون نفری را در دل خود جای داده است، ادامه داد: اقلیم مدنظر دارای درآمد سرانه هفت هزار دلاری بوده که بیشتر از درآمد سرانه کشور عراق است.

حسینی با تاکید بر اینکه با تمرکز در بازارهای اقلیم کردستان روند صادرات کالا وضعیت بسیار مطلوبی دارد، افزود: روند صادرات کالا به استان های جنوبی عراق نیز روز به روز بهتر می شود.

وی با ذکر این مطلب که سردار حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات خود منشا برکات بسیاری بوده و پس از شهادت نیز همچنان منشا خیر است، اظهارداشت: پس از شهادت سردار سلیمانی یک همگرایی میان احزاب شیعه عراق به وجود آمده و اختلافات داخلی به حداقل رسیده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: امید است که دولت فعلی به کار خود ادامه دهد و یا نخست وزیر جدیدی بر سر کار آید تا اوضاع عراق از بلاتکلیفی خارج شود.

وی با بیان اینکه اعتراض ها و آشوبها در عراق به میزان بسیاری کاهش یافته و اوضاع این کشور در حال عادی شدن است، افزود: در مجموع واردات عراق با کاهش روبرو شده و این مسئله به صادرات ایران لطمه وارد کرده به طوری که میزان صادرات کالا به استان های جنوبی این کشور کاهش یافته است.

حسینی با اظهار امیدواری از ایجاد فضای مساعدتری برای همکاری میان دو کشور گفت: با آغاز بازسازی ها به ویژه در مناطقی که در کنترل داعش قرار داشت یکی از بزرگترین بازارها برای ایران به وجود می آید.

Sorry - Comments are closed