کاهش ۴ میلیون بشکه ای نفت عراق در ماه ژانویه

به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت نفت عراق روز شنبه اعلام کرد که صادرات نفت خام این کشور در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل آن (دسامبر) ۴ میلیون بشکه کاهش داشته است.

پایگاه وزارت نفت عراق با انتشار اطلاعیه ای افزود که این کشور در ماه گذشته میلادی روزانه ۳.۳ میلیون بشکه صادرات نفت داشته و در مجموع ماه ژانویه (دی- بهمن) بیش از ۱۰۲ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که نسبت به ماه دسامبر (آذر- دی) ۴ میلیون بشکه کاهش داشته است.

بر اساس این اطلاعیه، عراق در  ماه ژانویه هر بشکه نفت را به قیمت بیش از ۶۰ دلار فروخته و بیش از ۶ میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلار درآمد داشته است.

برخی کارشناسان کاهش صادرات نفت را مرتبط با اعتراض های  مردمی در ماه های اخیر و بسته شدن میادین تولید نفت از سوی معترضان می دانند.

معترضان عراقی در ماه های اخیر با تجمع در میدان های نفتی “مجنون” و “ام القصر” در استان بصره، فعالیت این میادین را در چند نوبت به تعطیلی کشاندند.

وزارت نفت عراق نیز ماه گذشته اعلام کرد که توقف تولید میدان ناصریه از سوی معترضان تاثیری بر صادرات و عملیات تولید نفت نداشته است.

بیش از ۹۰ درصد از درآمد عراق بر درآمدهای نفتی متکی است و این کشور پس از عربستان دومین تولیدکننده عمده نفت خام در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

در بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی عراق، میانگین صادرات نفت ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز و به ‌نرخ هر بشکه ۵۶ دلار تعیین شده بود.

Sorry - Comments are closed