تجهیز مرز شلمچه به دستگاه ایکس ری کامیونی

در سومین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی دستگاه ایکس‌ری کامیونی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در مرز بین‌المللی شلمچه راه‌اندازی شد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: این دستگاه با ظرفیت اسکن یکهزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در روز با صرف ۲۰۰ میلیارد ریال با همت و تلاش کارشناسان داخلی کشور ساخته شده است.

مرتضی بانک مرز بین‌المللی شلمچه را یکی از مهمترین مرزهای تجاری و اقتصادی کشور دانست و افزود: با بهره‌برداری از دستگاه ایکس‌ری کامیونی گامی مهم در تسریع روند صادرات و واردات کالا در مرز شلمچه برداشته شده است.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این دستگاه زمینه استفاده از توانمندی‌ متخصصان داخلی فراهم شد تا نیاز کشور به خارج کاهش یابد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: مناطق آزاد کشور آماده است در چارچوب قوانین کشور و با فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم به رونق و تولید و اقتصاد کشور کمک کند.

بانک میزان صادرات در سال گذشته از مرز شلمچه را ۳۸۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۷۰ میلیون دلار مربوط به تولید داخلی منطقه آزاد اروند است و در ۱۰ ماه نخست سالجاری نیز ۷۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی مناطق آزاد را محل امن ورود و خروج کالا در کشور دانست و افزود: در مرز شلمچه با فراهم بودن ۴۰ هکتار انبارهای بخش خصوصی و ۲۱ هکتار انبار سازمان منطقه آزاد اروند روزانه ۱۲ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری می‌شود که این ظرفیت برای استان خوزستان ارزشمند است.

استاندار خوزستان نیز گفت: با نصب و بهره‌برداری دستگاه ایکس‌ری کامیونی یکی از کمبودهای اساسی برای صادارات و واردات در مرز شلمچه برطرف شد و اکنون این مرز به عنوان مرزی رسمی و کامل برای افزایش صادرات به کشور عراق شناخته می‌شود.

غلامرضا شریعتی افزود: امنیت اقتصادی در مرز شلمچه منوط به نصب دستگاه ایکس ری کامیونی بود که این دستگاه به دست متخصصان داخلی در این مرز نصب شد.

وی گفت: با نصب  ایکس‌ری کامیونی در گمرک مرز تجاری شلمچه مشکلات موجود در حوزه قاچاق کالا و مواد مخدر و عبور کالا از مبادی رسمی برطرف می‌شود.

دستگاه ریکس ری نصب شده در مرز شلمچه قادر است در یک ساعت حداقل ۱۲۰ کامیون و در یک روز هزار و ۵۰۰ کامیون را اسکن کند و اطلاعات آنها را به اپراتورها منعکس کند.

Sorry - Comments are closed