انجام ۴٫۵ میلیارد دلار تجارت خارجی از مرزهای کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در ۱۰ ماهه امسال ارزش کل مبادلات تجارت خارجی از مرزهای استان ۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بوده است.

به نقل از خبرگزاری فارس، محمدبختیار خلیقی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ در کل کشور حدود ۳۵ میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار صادرات انجام شده که سهم کردستان از این مقدار ۱٫۶ درصد است.

وی افزود: صادرات کل کشور به عراق ۸ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار است که سهم استان کردستان از این مقدار ۷ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: همچنین در ۱۰ ماهه امسال، ارزش کل مبادلات تجارت خارجی انجام شده از مرزهای استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت ۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: از این حجم از مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان ۵۷۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات، ۵۲۹ میلیون دلار آن مربوط به صادرات سایر گمرکات، ۳۳ میلیون دلار مربوط به واردات و ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار آن مربوط به ترانزیت کالا بوده است.

خلیقی گفت: در ۱۰ ماهه امسال میزان کل صادرات استان کردستان یک میلیارد و ۹۹ میلیون دلار است که از این مقدار ۵۷۰ میلیون دلار شامل صادرات از گمرکات استان و ۵۲۹ میلیون دلار صادرات از سایر گمرکات است.

وی یادآور شد: میزان کل صادرات انجام شده در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۵ درصد افزایش داشته است، البته این رشد می‌توانست بیشتر هم شود اما تعهدسپاری ارزی که دولت برای کشورهای عراق و افعانستان اعمال کرده باعث شده که واحدهای تولیدی رغبتی برای صادرات نداشته باشند و صادرات غیرمستقیم انجام دهند.

وی اضافه کرد: حجم صادرات از سایر گمرکات در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان عنوان کرد: در ۱۰ ماهه امسال از گمرک باشماق مریوان ۴۰۶ میلیون دلار و از بازارچه سیرانبد بانه ۱۵۲ میلیون دلار کالا صادر شده است.

وی تاکید کرد: بیشترین مزیتی که در استان کردستان داریم بحث ترانزیت کالا است، ترانزیت استان کردستان در ۱۰ ماهه امسال به ارزش ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۶ درصد کاهش داشته است.

خلیقی گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۳۳ میلیون دلار از مرزهای استان وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد افزایش داشته است.

عراق عمده‌ترین مقصد صادراتی کردستان

وی افزود: پنج کشور عمده هدف صادراتی استان کردستان عراق، ترکیه، هند، افغانستان و سوریه است که البته عمده‌ترین مقصد صادراتی ما عراق با سهم ارزشی ۹۹ درصد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان شامل سیب تازه، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین، گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده، هندوانه تازه و گل و غنچه گل بوده است.

وی تصریح کرد: پنج کشور عمده مبدا واردات در استان کردستان عراق، سوئیس، بلغارستان، آلمان و هلند است که کشور عراق بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

خلیقی گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی از مرزهای استان کردستان شامل آلیاژ آلومنیوم کار نشده، سایر اجزا و قطعات تلمبه‌های هوا با خلاء، آلومنیوم به صورت کار نشده غیرممزوج، ماشین‌آلات پرس و له کردن میوه و انواع دریل واگن تا۶ اینچ است.

Sorry - Comments are closed