فعالیت تجاری مرز چذابه بزودی از سرگرفته می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرماندار دشت‌آزادگان گفت: با موافقت نهایی مسوولان محلی و بلندپایه عراقی برای بازگشایی مرز تجاری چذابه، این گذرگاه بین‌المللی در چند روز آینده بر روی کالاهای صادراتی ایران باز خواهد شد.

حمید سیلاوی روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با پیگیری و رایزنی مستمر با مسوولان سیاسی و مرزی عراق، طرف عراقی مجاب شد تا مرز تجاری چذابه را که برای رونق اقتصادی استان‌های شرقی عراق هم اهمیت فوق العاده و حیاتی دارد باز کند.

وی گفت: بنا به درخواست مقام‌های عراقی روز یکشنبه هفته آینده(۲۹تیرماه) نشستی برای هماهنگی نهایی که محور آن رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی ۲ مرز چذابه (شیب عراق)خواهد بود برگزار می‌شود.

فرماندار دشت آزادگان ابراز امیدواری کرد درهای ورودی و خروچی گذرگاه تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده سیاسی شهرستان دشت آزادگان در روزهای پیش رو پس از حدود چهار ماه از بستن آن از سوی دولت عراق، دوباره باز شود.

سیلاوی افزود: ما از هرنظر آمادگی کامل برای بازگشایی مرز تجاری چذابه را داریم و با باز شدن این گذرگاه مرزی، پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا با دقت بیشتری اجرایی می‌شود.

مرز بین المللی شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر ۱۸تیرماه امسال به مدت ۲ روز در هفته برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق باز شد.

اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه به مدت ۲ روز درهفته در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه در غرب خوزستان، مورد موافقت قرار گرفت.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسته شدن مرز تجاری چذابه در ماه‌های اخیر سبب شده بسیاری از تولیدات مازاد کشاورزی خوزستان از جمله گوجه فرنگی و محصولات جالیزی و صیفی روی دست کشاورزان بماند و بازارهای داخلی توان جذب آن را نداشته باشند.

بسیاری بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده است.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی، لبنیات، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

مرز تجاری مهران در استان ایلام ماه گذشته با موافقت طرف عراقی به صورت محدود برای صادرات کالا به عراق باز شد.

گفته می شود از مجموع ۳۱ مرز تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، تاکنون ۲۱ مرز باز شده و احتمالا” مرز تجاری چذابه بیست و دومین گذرگاه مرزی خواهد بود که برای مراودات تجاری و بازرگانی باز می شود.

Sorry - Comments are closed