همایش تجاری ایران در اربیل عراق برگزار می‌شود/ صدور سالانه ۲ میلیارد دلار برق و گاز به عراق

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با اشاره به برگزاری همایش تجاری ایران در اربیل گفت: این نشست می‌تواند سطح روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان را بعد از یک دوره رکود به سطح قبلی برساند.

به نقل از خبرگزاری فارس، حسن دانایی‌فر در نشست بازسازی عراق در بغداد و همایش تجاری ایران در اربیل گفت:‌ در حال حاضر میزان صادرات ایران به عراق 6.4 میلیارد دلار است که این رقم در سال 85 کمتر از یک میلیارد دلار و به میزان 790 میلیون دلار بوده است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان اینکه از سال 2013 واردات عراق 40 درصد کاهش یافته است، گفت: اما از آن سال تاکنون شاهد کاهش صادرات ایران به عراق نبوده‌ایم، بلکه بازارهای صادراتی دیگران را گرفته‌ایم.

وی افزود: به عنوان مثال صادرات ترکیه به عراق در سال 2013 حدود 12 میلیارد دلار بود که میزان صادرات این کشور اکنون به حدود 9 میلیارد دلار کاهش یافته است.

دانایی‌فر با بیان اینکه میزان صادرات ایران به عراق متناسب با ظرفیت‌مان نیست، اظهار داشت: تعدد شرکت‌ها در صادرات به عراق منجر به رقابت‌های منفی و ناهمسان شده است که این موضوع لزوم تشکیل هلدینگ‌ها برای هم‌پوشانی را می‌طلبد.

وی با اشاره به صادرات انرژی به عراق گفت:‌ با تکمیل ظرفیت صادراتی گاز نفتخانه به بغداد و خط صادراتی گاز به بصره به صادرات 50 میلیون متر مکعبی گاز به ارزش 3 میلیارد دلار خواهیم رسید.

دانایی‌فر بیان داشت: در حال حاضر بیش از 2 میلیارد دلار برق و گاز به عراق صادر می‌شود.

مشاور معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: البته میزان صادرات ایران با توجه به نیازهای مختلف کشور عراق می‌تواند به 10 میلیارد دلار هم افزایش یابد.

وی گفت: بازار عراق یک بازار رقابتی است و حتماً باید با روش‌های جدید وارد این بازار شد، وگرنه نسبت به سایر رقبا که مشکلات بانکی و مشکلات برقراری ارتباطات بین‌المللی ندارند، قطعاً مشکل ما بیشتر خواهد شد.

دانایی‌فر با اشاره به اینکه برای بازسازی عراق بیش از 300 میلیارد دلار هزینه باید کرد، گفت: این موضوع یک فرصت است تا از طریق سرمایه‌گذاری و پیمانکاری در این بازار حضور یابیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش بزرگ اقتصادی در نیمه اول اردیبهشت سال جاری در اربیل بیان داشت: این نشست برای ما بسیار مهم است، زیرا در دوره‌ای رابطه خوبی با اقلیم کردستان داشتیم، اما به دلایلی یک رکود در بخش تجارت، گردشگری به وجود آمد و بعد از مسائل رفراندوم در 22 اسفند سال گذشته یک جلسه با نخست‌وزیر اقلیم کردستان برگزار شد و تقاضای طرفین در این جلسه گسترش سطح روابط اقتصادی به مانند گذشته بود.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه افزود: با هم‌فکری به این نتیجه رسیدیم که همایش بزرگ اقتصادی در نیمه اول اردیبهشت‌ماه در اردبیل برگزار شود که سازماندهی این کار انجام شده است.

دانایی‌فر در مورد برگزاری نشست 6 اردیبهشت در بغداد اظهار داشت: این نشست هم فرصتی را به ما خواهد داد تا شرکت‌های مختلف ایرانی با سایر شرکت‌های خارجی دیگر که قصد مشارکت در بازسازی کشور عراق را دارند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود:‌ ایران در بازار عراق برای بازسازی می‌تواند به شکل سرمایه‌گذار، پیمانکار، پیمانکار دسته دوم و حتی فروشنده کالا حضور داشته باشد.

دانایی‌فر گفت: عراق دروازه‌ شرقی جهان عرب است و ما می‌توانیم برای صادرات برخی کالاها به جهان عرب از این بازار بهره بگیریم.

وی گفت:‌ اراده دولت مبنی بر این است که ما روابط اقتصادی‌مان را باید با دولت و ملت عراق به حد اعلا برسانیم.

Sorry - Comments are closed