صادرات سیب زمینی و کدو از مرز باشماق مشمول محدودیت فصلی شد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیرکل گمرک باشماق مریوان گفت: صادرات سیب زمینی و کدو از طریق مرز رسمی باشماق مریوان به اقلیبم کردستان عراق از روز ۲۶ فروردین مشمول محدودیت فصلی شده و ممنوع است.

فرید حق‌پناه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی که مدعی شده محصولات فاسد عودت داده شده از مرز باشماق در شهر مریوان به فروش می‌رسد، اظهار داشت: بی‌هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

وی اضافه کرد: بر هر نوع کالایی که از مرز باشماق به کشور وارد و یا از آن خارج شود، نظارت می‌شود و در صورت وجود هر گونه مشکلی به ویژه بهداشتی با دستور مراجع قضایی معدوم خواهد شد.

مدیرکل گمرک باشماق مریوان با اشاره به اینکه از روز گذشته صادرات سیب زمینی و کدو از مرز باشماق شامل محدودیت فصلی کشور عراق شده است، افزود: محدودیت فصلی واردات برخی از محصولات کشاورزی از سوی کشور عراق از اواخر فروردین آغاز و تا اواخر مهر به طول می‌انجامد.

حق‌پناه یادآور شد: کشور عراق برای واردات این نوع محصولات از مرز باشماق مریوان در این بازه زمانی ۶ ماهه عوارض و گمرک زیادی اختصاص می‌دهد که برای برخی از صادرکنندگان ایرانی این میزان به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست لذا این محصول به داخل کشور برگشت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این محصولات کشاورزی از لحاظ سلامت و بهداشت هیچ نوع مشکلی ندارند، تاکید کرد: براساس تصمیم صاحبان این بارها، محصولات ذکر شده یا به مبدا بارگیری منتقل یا در شهرهای استان کردستان به ویژه مریوان و سروآباد عرضه می‌شود.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

Sorry - Comments are closed