اما و اگر‌های بازگشایی مرز مهران

این مرز چند وقتی است که به دلیل جلوگیری از گسترش شیوع کرونا بسته شده است و رایزنی‌ برای بازگشایی مجدد آن ادامه دارد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهران یکی از اولین مرز‌هایی بود که پس از شیوع کرونا فعالیتش متوقف شد، البته درباره دلیل تعطیلی مرز ابهاماتی نیز وجود داشت و کرونا به عنوان علت اصلی این اقدام شناخته نشد، با این اوصاف دولت عراق از همان زمان تصمیم به تعطیلی مرز زرباطیه (مهران) گرفت.

مسؤولان استان ایلام نیز در خصوص وضعیت مرز مهران با توجه به شیوع کرونا موافق بودند که در خصوص تردد زائران بدلیل تجمع زیاد محدودیت‌هایی ایجاد شود، اما برای تجارت کالا‌ها موافق تعطیلی نبودند.

با این وجود و پس از سیر نزولی شیوع کرونا در استان تدابیری برای بازگشایی دوباره مرز انجام شد و رایزنی‌هایی نیز توسط مقامات گمرک مرز مهران و زرباطیه عراق انجام شد که ماحصل این نشست‌ها وعده بازگشایی مرز مهران توسط مقامات عراقی بود که این امر تا کنون محقق نشده است.

استاندار ایلام در نشست اخیر مطبوعاتی مجازی با خبرنگاران با بیان اینکه مقامات عراقی اعلام کرده اند که اجازه می‌دهند ۲ روز در هفته در مرز مهران تردد انجام شود، گفت: با رایزنی و هماهنگی مسؤولان ایران و عراق این ۲ روز بزودی مشخص خواهند شد.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: مرز مهران از ابتدای شیوع کرونا از طرف دولت ایران بسته نشد هر چند موافق بودیم در مرز برای زوار بدلیل تجمع زیاد محدودیت ایجاد شود، اما برای تجارت موافق تعطیلی نبودیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل از رییس جمهوری درخواست کردم به وزرای امور خارجه و اقتصاد و دارایی دستور دهد رایزنی‌های لازم برای بازگشایی هرچه سریعتر مرز را با طرف‌های عراقی انجام دهند.

استاندار ایلام گفت: در این مدت در زمینه تجارت با مشکل چندانی مواجه نبودیم و کامیون‌های حمل کالا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و انجام غربالگری کرونا بار‌های خود را در آنسوی مرز تحویل عراق می‌دادند.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: با این وجود تلاش می‌شود با رایزنی با مقامات عراقی تعداد روز‌های مجاز فعالیت تجاری در مرز مهران افزایش یابد و بحث تجارت در این مرز به نقطه مطلوب پیش از شیوع کرونا برسد.

با این شرایط، طی روز‌های گذشته و روز پنجشنبه خبر‌هایی به نقل از مقامات عراقی مبنی بر بازگشایی مرز مهران منتشر شده که با پیگیری‌های بعمل آمده با مسؤولان گمرک استان ایلام این خبر تکذیب شد.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشایی مرز مهران اظهار داشت: تصمیم بازگشایی مرز‌ها از سوی دولت عراق به استانداری‌های مرزی سپرده شده و استانداری واسط برای بازگشایی مرز مهران در حال رایزنی با بغداد برای نحوه ساعت کاری مرز، روز‌های ثابت در هفته، کالا‌های دارای اولویت و تعداد کامیون‌ها در روز است تا پس از جمع بندی با اجرای پروتکل‌های بهداشتی آن را عملیاتی کند.

مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در این‌خصوص گفت: نشستی با مقامات مرزی عراق خواهیم داشت تا در خصوص بازگشایی نهایی مرز مهران تدابیری، چون زمان، نوع کالا و ترتیبات بهداشتی مشخص شود.

روح الله غلامی تاکید کرد: در این نشست و پس از اظهار نظر دقیق مسؤولان عراقی و صورتجلسه نهایی در خصوص بازگشایی دقیق مرز مهران اطلاع رسانی خواهد شد.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودرو‌های شخصی، کامیون‌های حامل کالا‌های صادراتی و خودرو‌های حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

Sorry - Comments are closed