۴۲ درصد صادرات به عراق از اقلیم کردستان بوده است

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۳ میلیاردو ۸۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی از مرزهای اقلیم کردستان، به عراق صادر شدکه معادل ۴۲ درصد ارزش کالای صادراتی ایران به عراق است.

به نقل از خبرگزاری فارس، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: در سال ۹۸  بیش از ۲۵ میلیون و۶۸۶ هزار تن کالا به ارزش  8 میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار به از ایران به عراق صادرشده است که مرزهای کشورمان با  اقلیم کردستان ۸ میلیون و ۱۰۳ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار  را پذیرش کرده است که از لحاظ ارزش ۴۲ درصد و از لحاظ وزن بیش از ۳۱ درصد صادرات ما به عراق را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با وجود مسدود بودن بسیاری از مرزها، اما مرزهای اصلی کشور با اقلیم کردستان در شرایط کرونایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باز بوده و در فروردین ماه امسال بیش از ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۹ میلیون دلار از این مرزها، کالا  به کشور عراق صادر شده است.

لطیفی در ادامه تاکید کرد: کشور عراق اشتراکات و پیوندهای  فراوان، فرهنگی، سیاسی، مذهبی  با کشورمان دارد و همین نکته باعث شده است تا علاوه بر تعاملات سیاسی و فرهنگی برادرانه، همکاری‌های اقتصادی مناسبی با هم داشته باشیم و با پیوند دو ملت بخش خصوصی این کشور نیز بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را از تولید کنندگان ایرانی تهیه کنند از این رو این کشور  با اختلاف۵۰۰ میلیون دلاری با چین، مقصد دوم صادراتی کالاهای ایران در سال ۹۸ بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص فعالیت مرزهای ایران با مناطق کرد نشین عراق گفت: همانطور که بیان شد ۴۲ درصد تجارت با عراق از طریق مرزهای مشترکمان با این کشور در اقلیم کردستان انجام پذیرفت که مرز پرویزخان با بیش از ۳ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در جایگاه نخست  و مرزهای باشماق و تمرچین به ترتیب با یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار و ۷۵۴ میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند .

وی در پایان افزود: بازارچه های مرزی در شیخ صله، کیله سردشت، شوشمی و سیرانبند بانه  نیز فعالیت چشم گیری در حوزه تجارت محلی و صادرات به کشور عراق در سال ۹۸ داشتند.

Sorry - Comments are closed