فعالیت تجاری مرز باشماق با رعایت پروتکل بهداشتی از سرگرفته شد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اعلام بازگشایی مجدد مرز باشماق مریوان گفت: فعالیت تجاری در این مرز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از چند روز تعطیلی از سر گرفته شد.

خالد جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرز باشماق مریوان از سوی اقلیم کردستان عراق به دلیل افزایش آمار مبتالایان به بیماری کرونا در شهر پنجوین از سه روز پیش(کمتر از ۷۲ ساعت) بسته شد.

وی اضافه کرد: اواخر هفته گذشته هیأت بهداشتی از اقلیم کردستان عراق به مریوان آمدند و طی نشستی که مسؤولان دو طرف با هم داشتند تصمیماتی در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز باشماق اتخاذ شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: خودروها در داکت ضدعفونی موجود در مرز باشماق مریوان بطور رایگان ضدعفونی می‌شوند ولی این اقدام از سوی اقلیم کردستان عراق با دریافت هزینه‌ از رانندگان انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه در این نشست درخواست شد که دو طرف به طور هماهنگ بدون دریافت هزینه‌ای اقدام به ضدعفونی خودروهای ورودی و خروجی از مرز باشماق کنند، یادآور شد: بحث حمل کالا از مرز باشماق تا سلیمانیه هم در این نشست مطرح و مقرر شد این مهم در دستور کار و بررسی مسؤولان اقلیم کردستان عراق قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اعلام اینکه فعالیت تجاری در این مرز مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تاکید کرد: در خصوص فعالیت بخش مسافری در این مرز هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

جعفری گفت: تصمیم از سرگیری ورود و خروج مسافر از مرز باشماق از اختیار استان خارج است و این اقدام توسط حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران باید انجام ‌شود.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

Sorry - Comments are closed