دروازه تجاری چذابه به روی کامیون‌های صادراتی باز می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرماندار دشت‌آزادگان گفت: دروازه تجاری چذابه به صورت عملیاتی روز پنجم مرداد ماه ۱۳۹۹ بر روی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی بازخواهد شد.

حمید سیلاوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گذرگاه مرزی چذابه در۱۱۰کیلومتری فردا (پنجشنبه) پس ازاجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در دو سوی مرز به صورت رسمی بازگشایی خواهد شد ولی با توجه به اینکه روزهای جمعه و شنبه در عراق تعطیل است قراربر این شد کامیون های ایرانی حامل کالا روز یکشنبه پنجم مرداد ماه به سمت این مرز حرکت کنند.
وی گفت:فعالیت مرز تجاری چذابه و زمان حرکت کامیون های حامل بار صادراتی به اطلاع اتاق بازرگانی اهواز رسیده است.
وی با بیان اینکه مرز تجاری چذابه بدون محدودیت زمانی برای صادرات کالا به عراق باز خواهد بود افزود: توافق نهایی برای بازگشایی مرز چذابه روز یکشنبه گذشته پس از مذاکرات طولانی و دامنه‌دار با طرف عراقی که در پایانه مسافری چذابه برگزار شد به دست آمد.
مرز بین المللی شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر ۱۸تیرماه امسال به مدت ۲ روز در هفته برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق باز شد.
اواخرخرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت قرار گرفت.
خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.
بسیاری بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.
پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی، لبنیات، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.
مرز تجاری مهران در استان ایلام ماه گذشته با موافقت طرف عراقی به صورت محدود برای صادرات کالا به عراق باز شد.
گفته می شود از مجموع ۳۱ مرز تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، تاکنون ۲۱ مرز باز شده و احتمالا” مرز تجاری چذابه بیست و دومین گذرگاه مرزی خواهد بود که برای مراودات تجاری و بازرگانی باز می‌شود.

Sorry - Comments are closed