روند افزایشی صادرات غیر نفتی کشور

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمارهای گمرک ایران در هفت ماهه سال ۱۳۹۹ صادرات غیر نفتی ایران حدود ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده که نشان می‌دهد صادرات غیر نفتی کشور از مهر ماه سال جاری در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از  شاتا نوشت: فرزاد پیلتن، با اعلام این خبر اضافه کرد: بررسی‌ها این آمار نشان میدهد علیرغم تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در سطح بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین مشکلات و موانع مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه کشور، صادرات غیر نفتی ایران طی ماه مهر سال ۹۹ در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: صادرات ۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلاری مهرماه سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳ میلیارد و ۱۴۹ میلیون دلار بود، افزایش ۴۸ درصدی را تجربه کرده و همچنین میزان صادرات غیر نفتی کشور در مدت مذکور نسبت به ماه پیش از خود، یعنی شهریور سال جاری، افزایش حدود ۲ میلیارد دلاری داشته است.

پیلتن گفت: بررسی دقیق تر آمارهای اعلام شده نشان میدهد از مجموع صادرات مذکور در ۷ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، حدود ۹۰ درصد از کل صادرات کشور، از ایران به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی صورت گرفته است که در این فهرست کشورهای عراق، چین و امارات در رتبه های اول تا سوم و کشورهای قطر، قزاقستان و میانمار در رتبه های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته اند.

جایگاه کشورهای عربی

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی در ادامه افزود: بررسی فهرست ۲۰ کشور اول هدف صادرات ایران بیانگر آن است که ۶ کشور عربی شامل عراق با حدود ۴.۹ میلیارد دلار رتبه اول، امارات با حدود ۲.۲ میلیارد دلار پس از چین در رتبه سوم، عمان با ۱۹۰ میلیون دلار بعد از کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان،اندونزی،روسیه، آذربایجان، تایلند در رتبه ۱۲، کویت با ۸۶ میلیون دلار پس از آلمان، ارمنستان و ونزوئلا در رتبه ۱۶ ، سوریه با ۷۷ میلیون دلار رتبه ۱۷ و قطر با ۷۶ میلیون دلار قبل از قزاقستان و میانمار در رتبه ۱۸ جزو این فهرست قرار دارند.

پیلتن گفت: صادرات ایران به کشورهای عربی مذکور از مجموع ۱۷ میلیارد دلار صادرات به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی، حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: سایر کشورهای عربی مانند عربستان ، بحرین و یمن، از حوزه خلیج فارس، و اردن و لبنان، از حوزه خاورمیانه، در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت یاد شده قرار نگرفته اند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی در ادامه عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته با توجه به آمارها، طی هفت ماهه سال جاری کشورهای عربی در میان ۱۵ کشور همسایه ایران از جایگاه بهتری برخوردار بوده اند، به نحوی که از مجموع ۱۱ میلیارد دلار صادرات به کشورهای فوق حدود ۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار آن به کشورهای عربی همسایه صادر شده است.

پیلتن گفت: در فهرست ۲۰ کشور هدف صادراتی ایران، کشورهای عراق و امارات در رتبه های اول و دوم، عمان پس از ترکیه، افغانستان، پاکستان، روسیه و آذربایجان، در رتبه ۸ و کویت و قطر پس از ارمنستان در رتبه های ۱۰ و ۱۱ و بحرین بعد از قزاقستان و ترکمنستان در رتبه ۱۴ قرار گرفته اند و عربستان نیز کماکان در رتبه آخر کشورهای همسایه قرار دارد.

وی افزود: از میان کشورهای هدف صادراتی،در مدت مذکور، صادرات به عراق بیشترین رشد را تجربه کرده، به گونه ای که در مهرماه با صادرات حدود ۱.۹ میلیارد دلار از ج.ا.ایران به این کشور و توقف روند کاهشی صادرات در این مدت، عراق در رتبه اول بازارهای صادراتی و بالاتر از چین قرار گرفته و نقش مهمی در کاهش شیب منفی صادرات کشور در ۷ ماهه سال ۱۳۹۹ را ایفا نموده است.

Sorry - Comments are closed