ترکمنستان به دنبال صادرات گاز به عراق از طریق ایران

عراق قصد دارد تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در راستای یک قرارداد ۵ ساله سه جانبه با مشارکت ایران، وارد کند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل‌پرایس نوشت: ترکمنستان در آستانه به دست آوردن یک خریدار جدید بزرگ برای گاز طبیعی خود است. وزیر امور خارجه ترکمنستان در هشتم اکتبر از سفر رئیس شرکت گاز دولتی ترکمن به عراق برای مذاکره در این مورد خبر داد.

عراق قصد دارد تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در راستای یک قرارداد ۵ ساله سه جانبه با مشارکت ایران، وارد کند. هنوز هیچ مدارکی از مسائل مالی این قرارداد به دست نیامده است.

این حجم از گاز که در مورد آن مذاکره می‌شود بسیار قابل توجه بوده و برابر با حدود یک چهارم حجم گازیست که در حال حاضر ترکمنستان به مهم‌ترین مشتری خود یعنی چین می‌فروشد.

ترکمنستان هیچگاه رقم دقیقی از صادرات گاز خود به چین اعلام نکرده، اما این رقم سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود. ترکمنستان انتظار دارد سالانه حدود ۳ میلیارد دلار از این قرارداد درآمد داشته باشد.

این کشور قصد دارد عراق را به عنوان بزرگترین خریدار  گاز طبیعی خود معرفی کند. تخمین می‌زنند قیمت فروش گاز ترکمنستان به عراق بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ دلار در هر متر مکعب باشد.

به نظر می‌رسد مذاکره با عراق سریع‌تر از پروژه خط لوله گاز تاپی TAPI از طریق افغانستان پیشرفت می‌کند. پاکستان به‌عنوان یکی دیگر از طرف‌های پروژه تاپی علاقه خود را به تعمیق روابط انرژی با ترکمنستان اعلام کرده است.

در شرایطی که مذاکره برای عقد قرارداد گازی با عراق همچنان ادامه دارد، گفتگوهایی هم بین ترکمنستان و سازمان‌های بین‌المللی مثل بانک جهانی در حال برگزاری است. گفتگوهایی هم در مورد قابلیت اطمینان اطلاعات اقتصادی ترکمنستان صورت گرفته است. صندوق بین‌المللی پول نسبت به صحت آمار رشد و تولید ناخالص داخلی ترکمنستان ابراز نگرانی کرده است.

ترکمنستان فعالانه به دنبال فرصت‌هایی برای گسترش صادرات گاز طبیعی و بالا بردن درآمد خود است. قرارداد احتمالی با عراق از طریق ایران و ادامه مذاکرات با پاکستان و سازمان‌های بین‌المللی بیش از پیش موقعیت این کشور را در بازار جهانی انرژی تقویت می‌کند.

Sorry - Comments are closed