بررسی نتایج برگزاری همایش تجاری ایران و عراق

جلسه کمیسیون ” خدمات فنی، مهندسی و صنعت ساختمان” اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عصر روز چهارشنبه 22 فروردین با حضور اعضاء و مهمانان این کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای جلسه رضا مونسان گزارشی از نتایج همایش تجاری ایران و عراق که اسفند ماه گذشته در بغداد برگزار شد ارائه داد.

وی مهمترین دستاورد این نشست را اختصاص خط اعتباری، توافقات گمرکی و وصول مطالبات برخی شرکتهای ایرانی عنوان کرد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و صنعت ساختمان اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق سپس به جلسه هیات ایرانی با مسئولان وزارت بازرگانی عراق در خصوص تشکیل شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک، تشکیل شرکت ساختمانی مشترک ، بانک مشترک و مذاکرات صورت گرفته اشاره کرد.

مونسان با اشاره به جلسه رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با طرف عراقی اعلام کرد: مذاکراتی در خصوص بهبود تبادلات مالی بین دو کشور صورت گرفت.

وی در ادامه در خصوص نشست آتی بازسازی عراق که ششم اردیبهشت در بغداد برگزار می گردد نیز توضیحاتی ارائه  نمود و هدف اصلی این اجلاس را سرمایه گذاری در سه حوزه زیرساخت، انرژی و انبوه سازی بیان داشت و آن را فرصت مغتنمی برای حضور بخش خصوصی دانست.

 وی اضافه کرد که در صدد برنامه ریزی جهت حضور در نمایشگاه های تخصصی مرتبط با کمیسیون هستیم.

آقای ابراهیمی نائب رئیس این کمیسیون نیز با تاکید بر نقش و اهمیت کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و صنعت ساختمان، تشکیل کارگروه های تخصصی و تفکیک نوع فعالیت ها را خواستار شد. وی برگزاری دوره های آموزشی جهت افزایش شناخت بیش از پیش بازار عراق را برای اعضا مفید دانست.

نائب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و صنعت ساختمان از حاضرین در این جلسه دعوت کرد تا در نمایشگاه نفت و گاز که 18 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می گردد شرکت نمایند.

از دیگر موضوعات مطرح توسط حاضرین در این نشست می توان به مشکلات ترخیص کالا در گمرکات عراق، برطرف شدن مشکلات دریافت ویزای عراق، بررسی صادرات برخی اقلام و کالاها به کشور عراق و فعالیت کشورهای رقیب در بازار آن کشور، استفاده از نفوذ اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به منظور حل مشکلات و پیگیری در خصوص چگونگی استفاده از خط اعتباری ایجاد شده و استفاده شرکت های ایرانی از وکلای حقوقی آشنا به قوانین عراق اشاره نمود.

گفتنی است در این جلسه، نماینده سازمان نظام مهندسی، آمادگی مجموعه متبوع خود را جهت انعقاد تفاهم نامه با اتاق مشترک به منظور افزایش سطح همکاری ها اعلام کرد.

Sorry - Comments are closed