کالا از طریق مرز خسروی به سوریه ترانزیت می شود

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه اعلام کرد که از مرز خسروی برای ترانزیت کالا به سوریه از طریق خاک عراق استفاده خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین دانایی فر روز چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کرمانشاه، افزود: پس از بازگشایی کامل خسروی این روند با توجه به نزدیکی این مرز به سوریه پیگیری خواهد شد تا بتوان علاوه بر صادرات به این کشور به آب های مدیترانه نیز دسترسی پیدا کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی های انجام شده به زودی تجار ایرانی و عراقی تردد خود را از طریق مرز خسروی از سر خواهند گرفت.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با اشاره به اینکه بیشترین ورودی کالا از ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می شود، گفت: این حجم‌ جابجایی کالا فرصتی ملی و استانی است که می تواند رنج های استان از تخریب زیرساخت ها در دوران دفاع مقدس را جبران کند.

دانایی فر با اشاره به موقعیت مرز سومار گفت: امروز اخبار خوبی از سومار شنیده می شود که می تواند نوید دهنده آینده ای روشن برای منطقه باشد.

وی تاکید کرد:عراقی ها مرز سومار را به عنوان گذرگاه رسمی مسافری و تجاری ثبت کرده اند از این رو ما نیز باید به این سمت پیش برویم.

به عقیده دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، موقعیت سومار، فاصله آن تا مرکز عراق و امنیت طول مسیر، این مرز را به منطقه ای ویژه تبدیل کرده است.

دانایی فر توضیح داد: عراق پسا داعش و پسا انتخابات در مسیر‌ بازسازی و توسعه است که ما باید از این بازار ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه گذرگاه های ایران با عراق کم هستند و باید افزایش پیدا کنند، گفت: عراق کشوری ثروتمند است که در روز بیش از سه میلیون بشکه نفت به صورت رسمی صادر می‌کند.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه عنوان کرد: کارهایی که در مرزهای پرویزخان، سومار و دیگر مرزها انجام ‌می شود نشان از توجه ویژه دولت به بحث مرزها دارد.

دانایی فر با اشاره به اینکه 2.5‌ میلیون نفر سالانه از ایران به عراق و 2.5 میلیون نفر از عراق به ایران سفر می‌کنند، گفت: در گردشگری سلامت و سیاحتی آمار حضور عراقی ها در کرمانشاه کمرنگ است که باید بیشتر از این ‌شود.
وی با بیان اینکه میزان گاز صادراتی ایران به عراق مطلوب است، اظهار داشت: با اتصال خط لوله گاز شلمچه به بصره انتظار می‌رود حجم صادرات گاز ایران به عراق افزایش پیدا کند.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه افزود: اکنون 2 خط برق ار کرمانشاه به عراق صادر می شود و اگر شرایط را ایجاد کنیم می توانیم برق تولیدی در بخش خصوصی را نیز به عراق صادر کنیم.

دانایی فر تاکید کرد: ما به منظور استمرار در روابط تجاری بین 2 کشور نیازمند واردات از عراق هستیم.

** بازگشایی مرز خسروی زخم زلزله زدگان را التیام می بخشد

استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه فراهم کردن زیرساخت های مبادلاتی کرمانشاه، کمک به توسعه صادرات کشور است، گفت: بازگشایی مرز خسروی می تواند زخم زلزله زدگان کرمانشاه را التیام ببخشد.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: بازگشایی مرز خسروی تبدیل یک مطالبه عمومی برای مردم کرمانشاه شده و انجام این مهم می تواند امید را دوباره در دل مردم زنده کند.

وی گفت: عبور کامیون از برخی مرزهای استان مانند سومار با دشواری صورت می پذیرد که این وضعیت توسعه صادرات استان را با مشکل مواجه کرده است.

بازوند افزود: فراهم کردن زیرساخت های مبادلاتی کرمانشاه، کمک به توسعه صادرات کشور است و انجام این کار، سخت نیازمند نگاه ویژه مدیران ملی است.

وی یادآور شد: دولت مصوبه ای برای توسعه راه گیلانغرب به سومار داشته است که امیدواریم هرچه سریعتر اجرایی شود.

Sorry - Comments are closed