صدور ۳.۴ میلیارد دلار ضمانت نامه وبیمه نامه برای صادرکنندگان به عراق

رییس هیات مدیره ومدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: طی ۱۰ سال گذشته ۳.۴ میلیارد دلار ضمانت نامه و بیمه نامه از سوی صندوق برای مشتریان در عراق صادر شده که در راستای حمایت از صادرات ۱۱۳ میلیون دلار هم جهت جبران خسارت صادرکنندگان به آنها پرداخت شده است.

افروز بهرامی روز چهارشنبه درنشست مشترک با دبیر کل و اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود:با توجه به سهم ۲.۵ درصدی و کوچک ایران از حجم واردات هزار میلیارد دلاری کشورهای همسایه با در نظر گرفتن محدودیت های ناشی از تحریم ها ناگزیر به توسعه تجارت با ۱۵ کشور همسایه هستیم.

وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت به بررسی و ایجاد راههای توسعه صادرات بخصوص با کشورهای همسایه، اظهارداشت: یکهزار و۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه عراق پتانسیل قابل توجهی برای توسعه صادرات خواهد بود.

بهرامی گفت:با توجه به شرایط موجود یکی از اهداف صندوق راه اندازی دفتر برای تسهیل امور مشتریان و فعالان اقتصادی در عراق است و جلسات هم اندیشی صندوق و اتاق مشترک ایران وعراق می تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران یادآور شد: هدف صندوق ضمانت حمایت از صادرکنندگان است و فرآیندهایی در این جهت از قبیل اعتبارسنجی و مدیریت ریسک تعریف شده که متناسب با فرآیندهای تعریف شده اقدامات لازم در راستای پوشش ریسک صادرکنندگان انجام می شود.

وی همچنین یکی از موانع جدی توسعه همکاری با عراق را عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان دولتی عراق در قبال پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی برشمرد و گفت: در حال حاضر به منظور حمایت از شرکتهای خدمات فنی و مهندسی در عراق دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات از منابع بانک مرکزی با ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران تصویب نموده که با گذشت بیش از سه سال تاکنون تسویه نشده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد:تعیین تکلیف معوقات درادامه هرچه بهتر توسعه همکاری ها با کشور عراق موثر خواهد بود.

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این جلسه با اشاره به اینکه به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با عراق هستیم، گفت:در سال جاری صادرات ایران به کشور عراق به ۹ میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه ریسک تجارت در عراق بالانیست، افزود: می توانیم با هم افزایی و حمایت صندوق ضمانت صادرات و ایجاد راه کارهای مناسب کمک حال فعالان اقتصادی در این کشور باشیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اقدامات اتاق، اظهارداشت: حمایت و توانمندسازی اعضاء، شبکه سازی، آموزش و نشست های ماهانه برای عراق شناسی در جهت ارائه اطلاعات تخصصی و گسترش ارتباطات در راستای افزایش مشارکت و تسهیل امور و شناخت بهتر فعالان اقتصادی از عراق است.

حسینی با بیان اینکه برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق نیازمند زیرساختها هستیم، گفت:حمایت از صادرکنندگان و دیپلماسی فعال تر دولتمردان با طرف های عراقی می تواند در جهت پیشرفت و توسعه همکاریهای تجاری با کشور عراق مؤثر باشد.

آرش شهر آئینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات نیز در این جلسه با تشریح اهداف و ماموریت های صندوق گفت: عدم اعتبار سنجی شرکت های عراقی و دسترسی سخت به اطلاعات شرکتهای عراقی از چالش های عمده است.

وی افزود:نیازمند همکاری طرف های عراقی در ارائه ضمانت نامه های دولتی لازم برای خدمات صندوق هستیم.

طرفین دراین نشست ضمن بررسی موانع بر همکاری های مشترک به منظور ایجاد راهکارهای بهتر برای تسهیل فعالیت های فعالان اقتصادی تاکید کردند.

گفتنی است فروردین ماه سال جاری رضا رحمانی ،وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق ضمن تاکید بر اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش مبادلات بین ۲ کشور به میزان ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: اجرای توافق های مشترک ایران و عراق، پیامد رونق تولید و توسعه صادرات را به دنبال خواهد داشت.

منبع: برگرفته از پایگاه اینترنتی صندوق ضمانت صادرات ایران

Sorry - Comments are closed