بیش از ۵۰۶ میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان صادر شد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۸۵۵ هزار و ۵۹۵ تن کالا به ارزش ۵۰۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۶۰۷ دلار در پنج ماه (اول فروردین تا پایان مرداد) امسال از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده است.

بازارچه سیرانبند بانه، گمرک باشماق و سنندج در زمینه صادرات کالا در استان فعال هستند و صادرات سایر گمرکات هم از طریق گمرک های بانه و باشماق انجام می شود و گمرک مرزی باشماق در بین ۱۰۷ گمرک فعال صادراتی کشور در سال جاری از نظر ارزش کالاهای صادر شده با رقم ۲۱۲ میلیون دلار رتبه ۱۸ را کسب کرده است.

مدیر کل گمرکات کردستان روز یکشنبه اظهار داشت: میزان صادرات انجام شده در پنج ماهه امسال از بازارچه‌های سیرانبند بانه و گمرک‌های سنندج و با شماق ۴۸۱ هزار و ۷۸۵ تن بوده است.

بختیار رحمانی‌پور ارزش دلاری کالاهای صادرشده را ۲۷۴ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۵۴۵ دلار اعلام کرد و افزود: این میزان کالای صادر شده از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از نظر دلاری هم ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات سایر گمرکات انجام شده در این مدت از گمرک باشماق و بازارچه سیرانبند بانه هم ۳۷۳ هزار و ۸۱۰ تن کالا به ارزش ۲۳۰ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۲ دلار بوده است.

مدیر کل گمرکات کردستان یادآور شد: صادرات سایر گمرکات انجام شده در پنج ماه گذشته از سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزنی ۶ درصد افزایش، از لحاظ ارزش دلاری ۱۱ درصد کاهش و از نظر ارزش ریالی هم ۱۲۳ درصد افزایش داشته است.

رحمانی‌پور گفت: مجموع صادرات خروجی از گمرکات این استان ۸۵۵ هزار و ۵۹۵ تن به ارزش ۵۰۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۶۰۷ دلار بوده است.

وی تاکید کرد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزنی ۱۰ درصد افزایش، دلاری یک درصد کاهش و از لحاظ ارزش ریالی هم ۱۴۶ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات کردستان افزود: در این مدت بیش از یک هزار و ۲۱۵ قلم کالای صادراتی از گمرکات استان به بیش از ۱۰ کشور جهان صادر شده که بیشترین حجم کالای صادراتی هم مربوط به کشور عراق است.

رحمانی‌پور عمده‌ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت را سبزیجات و میوه‌های خوراکی، سوخت‌های معدنی، مواد پلاستیکی و مصنوعات فلزی اعلام کرد.

Sorry - Comments are closed