صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد افزایش یافت

صادرات غیرنفتی کشور طی ۶ ماه نخست امسال ۷۰ میلیون و ۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۰.۵۵ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

به نقل از خبرگزاری مهر، بررسی آمار گمرک از وضعیت تجارت کشور در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ میلیون و ۹ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۲۲.۵۰ درصدی در وزن و کاهشی ۱۰.۵۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۰.۴۱ درصدی در وزن و کاهشی ۵.۵۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، به  ۱۶ میلیون و ۵۶۷ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار رسیده است.

صادرات ۵ میلیارد دلاری به چین

طی شش ماه نخست سال ۹۷، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۴.۳۷ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با ۴ میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلار و سهم ۲۲.۲۶ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار و سهم ۱۲.۱۸ درصد، «امارات متحده عربی» با ۲ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ۱۱.۲۵ درصد و کشور «افغانستان» با یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار و سهم ۵.۱۳ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

واردات یک میلیون دلاری از آلمان

طی شش ماه نخست سال ۹۸، کشور «چین» با اختصاص رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار و سهمی     در حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای «امارات متحده عربی» با ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار و سهم ۱۷.۸۱ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار و سهم ۱۲.۳۴ درصدی ، «هند» با ۲ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۰۲ درصدی و «آلمان» با یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار و سهم ۴.۷۷ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

Sorry - Comments are closed